Dopravu z Francie do Belgie, Španělska a Itálie dnes ráno zkomplikovaly stovky francouzských kamionistů, kteří na dálnicích protestovali proti údajně nepoctivé konkurenci v podobě hůře placených řidičů z ostatních zemí EU. Rozhořčení těch místních vyvolala evropská regulace týkající se detašovaných pracovníků schválená 23. října, napsala agentura AFP. Nařízení omezující období, po které mohou občané unijní země pracovat v jiném státě osmadvacítky, totiž nepokrývá sektor silniční dopravy.

Největší protestní akce se konala na francouzsko-belgické hranici na hlavním tahu z Lille do Gentu, který na několik hodin zahradilo na 200 kamionů. Místní policejní činitel řekl agentuře Reuters, že protestující zde nechávali projíždět osobní vozidla, zadržovali však ta nákladní.

U městečka Modane blokovali nespokojení řidiči paletami vjezd do tunelu Fréjus, který spojuje Francii s Itálií. Za dvě hodiny znemožnili průjezd 180 kamionům. Doprava byla narušena také na některých přejezdech do Španělska.

Francouzští kamionisti za současných podmínek čelí konkurenci řidičů z jiných členských zemí EU, zejména z východní Evropy, Španělska a Portugalska, kterou považují za neférovou. Cizinci „jsou ochotni uzavírat smlouvy na dobu určitou a pracovat za nižší mzdy, než jaké by francouzští řidiči mohli normálně dostávat“, napsal Reuters.

Počet osob ze zbytku EU pracujících ve Francii loni vyskočil o 23,8 procent na více než 354.000, přičemž v předešlém roce byl nárůst podobný. Emmanuel Macron během své prezidentské kampaně ohlašoval, že se bude snažit Francouze před neférovou konkurencí ochránit a jisté změny prostřednictvím říjnové dohody dosáhl. Silniční dopravu ale nezasáhly.

Pět odborových organizací dnes prezidenta Macrona v dopise požádalo o přijetí a popsalo „katastrofální následky“ vynechání silniční dopravy z nové regulace. „Vaše odřeknutí jistě v brzké budoucnosti přinese smrt řidičského povolání ve Francii,“ citovala sdělení AFP.

Reuters konstatuje, že spor kolem zahraničních pracovníků proti sobě staví bohatší státy unie a ty chudší ze zemí střední a východní Evropy, jejichž kvalifikovaní občané nemají problém přesouvat se po Evropě za prací. Vydělají tak více než doma, zároveň ale často podkopávají pozici pracujících z hostitelské země.