Při nadcházejícím karnevalu v Kolíně nad Rýnem a v dalších porýnských městech se nedá očekávat opakování hromadných sexuálních útoků ze silvestrovské noci. Charakter karnevalu totiž neumožní, aby velké skupiny mladých mužů zcela oddělily ženy od ostatního davu. ČTK to řekl sociolog z berlínské Humboldtovy univerzity Wolfgang Kaschuba. Karneval se však podle něj úplně kriminality zbavit nedokáže, trestné činy musí policie vyšetřovat každý rok.

„Karneval je pestrá směsice lidí, mužů a žen, a v průvodu není nikdo sám. Je to rozdíl proti silvestrovským událostem, kde se shromáždila monokultura mladých mužů, kteří se pak dopouštěli násilností. Z policejních zkušeností víme, že velká shromáždění mladých mužů jsou riziková, vidíme to třeba i na fotbalových zápasech,“ řekl Kaschuba.

O silvestrovské noci se v Kolíně nad Rýnem, ale i v dalších německých městech, shromáždil dav mužů, kteří sexuálně napadali a okrádali ženy. Podle předběžných závěrů policejního vyšetřování byli pachatelé přistěhovaleckého původu, velkou část z nich tvořili žadatelé o azyl.

Opakování takové situace na karnevalu je podle Kaschuby nepravděpodobné. „Jednotlivým incidentům se ale zabránit nedá, dochází k nim každý rok. Velkou roli v tom hraje i alkohol, který v Německu ke karnevalu patří,“ podotkl. Kriminalitu se podle něj nepodaří zcela vymýtit ani při zvýšené policejní přítomnosti v ulicích. „Policisté při karnevalu nikoho neodstraší. Ostatně, zažil jsem situaci, kdy slavící lidé klepali policisty po ramenou a chválili je, jak mají realistický kostým,“ řekl.

Sociolog ocenil, že se spolky pořádající karneval snaží především běžencům vysvětlovat, co se ve městech bude dít. „Je správné, že jim říkají, že to jsou dny, kdy si ze sebe Němci tropí blázny. Ale upřímně řečeno, takové vysvětlení by se hodilo i pro Bavory nebo pro lidi z Fríska. Každého, kdo není z Kolína, překvapí, když ho na ulici najednou políbí neznámá žena,“ řekl.

Právě vysvětlování okolností karnevalu je podle Kaschuby potřebné, aby se zabránilo incidentům. „S karnevalem úzce souvisí tělesný kontakt a jeho součástí je i určitá koketní hra. Účastníci stále musí sledovat, co je povoleno a co ne. Obecně platí, že žena vždy rozhoduje, kam až nechá věci zajít, a muži se tím musí řídit,“ řekl sociolog.

Karneval je tradičně posledním uvolněním před půstem předcházejícím Velikonocím. V Německu je jeho tradice silná zejména v Porýní, což souvisí s tím, že v době napoleonských válek sloužil karneval i jako výraz protestu proti francouzské okupaci. V současnosti se karneval zkomercializoval a zejména do Kolína nad Rýnem na něj přijíždějí ročně tisíce turistů. Ne všichni obyvatelé porýnského města však jsou z bláznovství v ulicích nadšeni, podle Kaschuby jich až třetina v době karnevalu raději Kolín opouští.