Maďarský odvolací soud dnes přiřkl opoziční rozhlasové stanici odškodnění, představující v přepočtu zhruba devět milionů korun, za to, že se jej vláda premiéra Viktora Orbána po návratu k moci v roce 2010 snažila umlčet tím, že mu odmítala poskytnout stálou vysílací frekvenci.

Populární stanice Klubradio musí podle rozhodnutí soudu dostat zpět poplatky za vysílací licenci v letech 2010 až 2013, kdy nemohlo používat bezplatné frekvence a kdy pověst stanice poškozovali členové mediální rady, jmenovaní vládou. Soud také nařídil nové pojednávání jiné žaloby stanice, která se od úřadů domáhá v přepočtu více než sta milionů Kč za ušlé příjmy.

Verdikt je podle agentury AP pravomocný, mediální rada nicméně dala najevo, že zváží možnost pokusit se odvolat cestou mimořádného opravného prostředku. Zdůraznila také, že hlavní část sporu zůstává nerozhodnuta.

Ředitel Klubradia András Arató přičetl vítězství v dvouleté soudní bitvě „tvrdohlavosti a vytrvalosti“ stanice, která vyhrála řadu žalob proti úřadům, než na počátku roku 2014 získala dlouhodobou vysílací licenci. „Je velice důležité zdůraznit, že toto rozhodnutí je spravedlivé a respektuje právní stát,“ řekl Arató. Připomněl, že stanice nedostávala žádné reklamy z veřejných zdrojů. Stanice rovněž nezískala zpět své frekvence ve třech regionech.

Vláda využila své zdroje k tomu, aby si vybudovala síť nekritických a podporujících médií, těžících z reklamních výdajů státních podniků a veřejných institucí.

Vládní kampaň proti opoziční stanici byla považována za nejcitelnější důsledek velice kritizovaného mediálního zákona, který byl později v reakci na výhrady Evropské unie částečně pozměněn, připomněla AP.

Na tažení proti stanici Klubradio svého času se znepokojením reagovala také tehdejší šéfka americké diplomacie Hillary Clintonová a Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě.