Brno 18. října (ČTK) – Pro období po roce 2020 je potřeba hledat nové alternativní zdroje peněz pro stavbu a opravy silnic a dálnic. Skončí totiž programy, z nichž Česko čerpá evropské peníze. Náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček dnes na Silniční konferenci v Brně řekl, že je potřeba mít připravený dostatek projektů pro okamžité čerpání z nových programů. Podle něj je možné, že půjde o komunitární programy, kde budou mezi sebou soutěžit státy se svými projekty.

„Zdroje Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) je potřeba posílit i proto, že bude po roce 2020 velký tlak omezovat dotace ze státního rozpočtu. A je potřeba hledat peníze i jinde než ve veřejných zdrojích,“ uvedl Čoček. Jedním z řešení jsou investiční banky, druhou variantou je stavba PPP projektů, tedy takových, na nichž se podílí i soukromý sektor. Pilotními PPP projekty mají být stavby úseků dálnic D4 a D7.

Z Evropské unie půjde na dopravní stavby sice méně peněz, ale výraznější omezení podle Čočka EU nechystá. „Spíš se řeší, v jakých budou programech. Důležité je mít připravené zajímavé projekty, které mohou v konkurenci zahraničních uspět. Jde o ucelené dálniční tahy, přeshraniční projekty a železniční stavby,“ uvedl Čoček.

Důležité podle něj je, že se podařilo schválit výdaje na opravu a modernizaci již existující infrastruktury jako mandatorní, tedy povinné. Případné omezování se tak týká investiční výstavby. Do mandatorních výdajů však nejsou zahrnuté silnice druhé a třetí třídy, které spravují kraje. A pro příští rok se zatím ve SFDI s příspěvkem na opravu těchto silnic nepočítá.

Ředitel SFDI Zbyněk Hořelica připomenul, že problémem dlouhodobého zajištění financování stavby silnic a dálnic je nepředvídatelnost objemu peněz. Každý rok se vedení SFDI dohaduje s ministerstvem financí, kolik peněz dostane. „Ideální by bylo, aby se roční rozpočet pohyboval mezi 80 a 100 miliardami a pokrýval potřeby, což teď není,“ řekl Hořelica.

Současný přístup ministerstva financí kritizoval i ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. „Máme sice střednědobý výhled, jenže ten se každý rok upravuje podle toho, kolik se podaří vyjednat peněz. Takže vlastně žádný neexistuje a pak se hrozně těžko plánuje. A stává se, že na některé projekty peníze nejsou a potom je potřeba zbytečně aktualizovat projektovou dokumentaci,“ řekl Kroupa.