Ruský parlament dnes varoval před možnými opatřeními vůči americkým a jiným zahraničním médiím, která by v Rusku mohla být označena za zahraniční agenty. Podle zákonodárců by šlo o odpověď na údajný tlak Spojených států vůči odbočce ruské státní televize RT (Russia Today) ve Washingtonu, napsala agentura Reuters.

Předseda dolní komory ruského parlamentu Vjačeslav Volodin uvedl, že parlament by už příští týden mohl podpořit zákony, které by zahraničním médiím ukládaly povinnost pravidelně informovat úřady o svých zdrojích financí, účetnictví a redaktorech. Rovněž by tato média na své profily na sociálních sítích nebo webové stránky musela napsat, že se jedná o zahraniční agenty.

„Případná omezení budou stejná jako ta, která přijaly Spojené státy,“ citovala Volodina agentura Interfax. O nových opatřeních začne ruský parlament jednat ve středu, podle Reuters se je bude snažit schválit do konce příštího týdne.

Šéfredaktorka RT Margarita Simoňjanová ve čtvrtek prohlásila, že od amerického ministerstva spravedlnosti dostala čas do pondělka, aby washingtonskou redakci televize zaregistrovala jako zahraničního agenta. Uvedla, že příkaz splní, neboť RT prý hrozilo zmrazení kont a uvěznění vedoucího pobočky. Ministerstvo zatím existenci zmiňovaného ultimáta nepotvrdilo ani nevyvrátilo.

Americký list Washington Post věc komentoval, že zařazení RT mezi zahraniční agenty nemusí v praxi nic znamenat, „jde pouze o přiznání, že pracují pro ruskou vládu“. Kromě RT se o registraci u amerických úřadů hovoří v USA již několik měsíců také v souvislosti s propagandistickým médiem Sputnik. Obě média nařkla sociální síť Twitter ze snahy ovlivnit americké prezidentské volby, načež jim zakázala na svých stránkách inzerovat.

V Rusku se do problémů ohledně statusu zahraničního agenta údajně v říjnu dostalo Rádio Svobodná Evropa (RFE/RL) financované americkou vládou. Státní duma také letos vedla vyšetřování toho, zda americká televize CNN, rozhlasová síť Hlas Ameriky a RFE/RL dodržují ruské zákony. Moskva minulý měsíc uvedla, že obvinění z porušení mediálních zákonů vůči CNN International stáhla a že stanice může v Rusku nadále vysílat.