Berlín/Brusel – Německá vláda by ve středu v Berlíně měla schválit zavedení dálničních poplatků pro osobní auta. V Bruselu se mezitím sejde skupina evropských zemí, které mají k německému plánu výhrady. Patří do ní i Česká republika.

Spolková republika už sice má platný zákon o mýtném pro osobní auta, mýtné ale i kvůli výhradám Evropské komise a protestům dalších zemí zatím nebylo zavedeno. Původní zákon počítal s tím, že majitelé aut registrovaných v Německu budou od platby za jízdu na dálnicích a silnicích prvních tříd de facto osvobozeni, protože se jim přesně o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Řidiči z ostatních zemí Evropské unie by tím ale byli podle EK diskriminováni.

Nový návrh, s nímž už Evropská komise vyjádřila souhlas, vychází z toho, že Berlín může německým řidičům náklady na mýtné kompenzovat v závislosti na tom, jak ekologickým vozem jezdí. Majitelé aut s velmi nízkými emisemi tak nyní získají ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na mýtném. I tento postup ale některé země osmadvacítky považují za diskriminační, protože znamená, že se všem Němcům náklady na mýtné přinejmenším vrátí, a poplatky tak de facto budou platit pouze cizinci.

Podmínkou souhlasu EK s novým návrhem spolkové republiky, která je poslední velkou evropskou zemí, jež dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta, bylo také to, aby zlevnily ceny za krátkodobé mýtné. Desetidenní poplatek se má pohybovat v závislosti na objemu motoru a výši emisí v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 675 korun).

Podle představ německého ministra dopravy Alexandera Dobrindta (CSU) by se mýtné pro osobní auta mělo začít vybírat v roce 2019 a ročně by mělo přinést kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun).