New York 3. srpna (ČTK) – Nový transatlantický webový projekt spuštěný ve středu analyzuje anglicky psané zprávy z 600 twitterových účtů podezřelých z šíření ruské propagandy. Napsala to agentura Reuters. Server nazvaný Hamilton 68 provozuje Sdružení pro zajištění demokracie (ASD), organizace amerických a německých výzkumníků založená minulý měsíc s cílem bojovat proti dezinformacím šířeným z Ruska.

Podle tvůrců webu nabízí projekt analýzu kontroverzních tweetů v téměř reálném čase. Má bojovat hlavně proti předpokládaným pokusům Moskvy ovlivnit budoucí důležité volby v USA a v Evropě, mimo jiné americké kongresové volby v příštím roce. Monitoring zahrnuje jak známé ruské propagandistické zdroje, jakými jsou například televize RT nebo agentura Sputnik, tak i twitterové účty, které jejich informace sdílejí.

„Netvrdíme, že nutně každý sledovaný zdroj dostává peníze z Kremlu,“ řekl agentuře Reuters J. M. Berger z Německého Marshallova fondu (GMF), který projekt financuje. Nadace vznikla v roce 1972 s využitím finančního daru západoněmecké vlády věnovaného při příležitosti 25. výročí Marshallova plánu poválečné rekonstrukce Evropy. Sledované informační zdroje ale podle Bergera „s vysokou mírou jistoty“ šíří ruské dezinformace.

Název projektu Hamilton 68 si tvůrci webu vypůjčili z amerických dějin. Jeden z otců americké Unie Alexander Hamilton v roce 1788 anonymně publikoval sérii esejů na obranu článků americké ústavy. Jeden z esejů nesl název Federalist Paper 68 a zabýval se ochranou amerického volebního procesu.