Odboráři pražského dopravního podniku (DPP) vyhlásili stávkovou pohotovost. Důvodem je odvolání generálního ředitele Jaroslava Ďuřiše. Oznámil to prezident odborů Jiří Obitko. Odboráři se sešli na mimořádném jednání, znepokojila je možná destabilizace podniku. Ďuriše ve čtvrtek odvolalo představenstvo firmy na doporučení dozorčí rady. Společně s ním skončila v DPP také ekonomická ředitelka Magdalena Češková. Vedením DPP je pověřen dosavadní dopravní ředitel Ladislav Urbánek, v představenstvu Ďuriše nahradil Martin Gillar z České pošty.

Je to varování, aby stávka nepřišla z čistého nebe, kdyby se objevily kroky k destabilizaci, řekl Obitko. Stávková pohotovost je časově neomezená. „Jakmile budou relevantně zodpovězeny všechny naše dotazy, pak ji samozřejmě ukončíme,“ řekl.

Nyní si podle něj odboráři začali plánovat řadu schůzek s vedením včetně nového předsedy představenstva nebo náměstka pražské primátorky Petra Dolínka (ČSSD).

Odbory ale nejsou ve stávkové pohotovosti jednotné. Základní organizace odborového svazu pohotovost prostřednictvím předsedy Luboše Olejára dementovala. „Pokud takovou informaci zveřejnila jedna z 22 odborových organizací zde působících, pak o tom nikdo jiný neví než úzké vedení oné organizace,“ uvedl Olejár. Organizace, kterou vede, podle něj nevidí důvod k vyhlašování stávkové pohotovosti. „Rozhodně platí, že naprostá většina zaměstnanců nebude stávkovat kvůli zákonnému odvolání generálního ředitele,“ napsal Olejár.

Odboráři se dopoledne mimořádně sešli poté, co se ve středu stal Gillar předsedou představenstva, které dnes Ďuriše odvolalo. Kromě něj odvolalo také bývalou ekonomickou ředitelku Magdalenu Češkovou. Dozorčí rada to zdůvodnila nesouhlasem se směřováním DPP. Spolu s Gillarem je novým členem představenstva firmy technický ředitel Jan Šurovský. Češkovou pak na postu ekonomické ředitelky nahradí dosavadní vedoucí odboru účetnictví Marek Polický.

DPP je největší městskou firmou a zaměstnává zhruba 10.000 lidí. Společnost provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Praha jeho fungování dotuje více než 11 miliardami ročně.