Některé úřady stále nedoručují občanům dokumenty do jejich datových schránek, jak by už šest let měly činit. Zasílají je stále klasickým způsobem, tedy formou doporučených dopisů poštou. Je to sice nesprávný úřední postup, ale není nezákonný, sdělila dnes ČTK ombudsmanka Anna Šabatová.
Úřady by měly podle ní využívat datové schránky u lidí, kteří je mají, ale na druhé straně, pokud tito občané dostanou dokumenty poštou, „nevyplatí se na doručenou písemnost nereagovat“.

Šabatová navrhuje nový systém doručování zásilek

„Z judikatury Nejvyššího správního soudu vyplývá, že takové pochybení úřadu nemá vliv na platnost doručení a na zákonnost vydaných rozhodnutí, jestliže se adresát s obsahem písemnosti seznámil,“ uvedla veřejná ochránkyně práv.

Ombudsmanka upozornila na to, že pokud by občan, který má zpřístupněnu datovou schránku, prokazatelně neměl možnost se s rozhodnutím zaslaným poštou seznámit, a úřad by přesto považoval takové rozhodnutí za doručené, a tedy za pravomocné, pak by měl občan docílit zrušení rozhodnutí. Jestliže by takovým rozhodnutím vznikla škoda, má poškozený nárok na její náhradu. Uplatnit jej musí u příslušného ministerstva.