Po otevření pražského tunelového komplexu Blanka lze očekávat dočasná omezení provozu v tunelu, ale i dopravní komplikace v Holešovičkách a na Vítězném náměstí, řekl na tiskové konferenci náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Blanka je jako čerstvě narozené dítě, bude se teprve učit chodit, což bude provázet klopýtání. Řidiči i Pražané musí mít trpělivost, uvedl náměstek. Tunel se otevře po několikaletých odkladech v sobotu odpoledne.

Blanka bude sloužit jen ve zkušebním provozu

Více než šestikilometrová stavba, která je součástí městského okruhu, je podle náměstka sirotkem. Chybí totiž pokračování vnitřního okruhu, ale i navazující propojení se stále nedokončeným pražským okruhem, jehož výstavbu bude platit stát. „Blanka měla být dokončena v době, kdy stát dokončí svoji investici do pražského okruhu. Stát nás ale nechal na holičkách,“ uvedl Dolínek. Tunel bude proto řidičům sloužit jen ve zkušebním provozu.

O pokračování vnitřního okruhu bude podle náměstka vedení města rozhodovat v nadcházejících týdnech. Jde zejména o nový tunel podél Vltavy ve směru ke křižovatce Balabenka a o možnost zahloubení Holešoviček.

„Řidiče bych chtěl požádat o opatrnost a zvýšenou pozornost,“ řekl náměstek. Podle něj se budou muset teprve naučit Blanku používat. Zprvu proto bude v celé délce snížená rychlost 50 kilometrů v hodině.

Otevření se zdrželo o čtyři roky

Blanka, která včetně napojení na Strahovský tunel vyjde na 43 miliard korun, měla původně řidičům sloužit už v roce 2011. Vedení města ale otevření několikrát odsunulo. Stavbu, jejíž základní kámen pokládal někdejší primátor Pavel Bém (ODS), od začátku provází řada problémů – od soudních pří přes prodražování až po propady půdy. Otevře se v sobotu odpoledne.

Spory kvůli dluhům prý provoz neohrozí

Firmy, které se podílely na stavbě tunelového komplexu Blanka, odmítají do otevření tunelu komentovat, kolik jim město dluží. Kvůli sporům ale nebude provoz v Blance neohrožen, shodli se na tiskové konferenci zástupci společnosti Metrostav, ČKD Praha DIZ, Eurovia, Satra a firmy Inženýring dopravních staveb (IDS). Tunel, který včetně napojení na křižovatku Malovanka vyšel na 43 miliard korun, se po řadě odkladů otevře v sobotu.

Stavbu, která začala v roce 2007, provází kromě jiných komplikací i spory Prahy s dodavateli ohledně plateb. Dluhy vůči stavební firmě Metrostav a IDS řešil několik měsíců rozhodčí soud. Arbitři nakonec dali firmám za pravdu, na dlužné částky mají nárok. Kolik jim nakonec Praha zaplatila, a kolik ještě dodavatelům dluží, není jasné. IDS se nedávno nechala slyšet, že jí kvůli nezaplaceným fakturám hrozí insolvence.

Zástupci dodavatelů nejprve na dotaz ČTK odmítli odpovědět. „Já bych se k tomu nevyjadřoval a nechal bych to na dalším jednání mezi námi a hlavním městem,“ řekl Ladislav Balšán z ČKD Praha DIZ, která bude v nadcházejících měsících spolu s technickou správou komunikací tunel spravovat. Další otázky ohledně financování stavby se v průběhu konference pokusil zastavit mluvčí magistrátu Vít Hofman. „Tuto záležitost nebudeme do otevření tunelu komentovat,“ řekl.

Miloslav Hadrava z Metrostavu nakonec na opakovaný dotaz uvedl, že provoz Blanky ohrožen není. „Máme smlouvu do konce roku 2016, veškeré věci finanční a věcné máme s městem vypořádány. Co se týká servisu během zkušebního provozu a pohotovosti, tak je ctí každé firmy se o své dílo postarat,“ řekl. K jeho výroku se připojili i zástupci zbylých společností. „Rozpory nebudou mít v žádném případě vliv na provoz tunelu,“ řekl mluvčí ČKD Praha DIZ Karel Samec. Většině firem končí smlouvy až v příštím roce.