Téměř sedm let práce obnášela výroba skleněného objektu, který je součástí sarkofágu pro dánskou královskou rodinu. Čtyřtunové dílo vzniklo v Pelechově u Železného Brodu ve studiu, které provozuje přední český výtvarník a sklář Zdeněk Lhotský. Na začátku letošního dubna byla socha instalována do krypty v katedrále ve městě Roskilde. Lhotský dnes ČTK řekl, že prestižní zakázka pro něj byla mezníkem v jeho tvorbě. Jako velké uznání vnímá to, že autor práci původně bez úspěchu zadával několik let hutím v Japonsku, Číně a USA, až doputoval do vesnice na Jablonecku.

Sarkofág vznikl podle návrhu předního dánského sochaře Bjorna Norgaarda a na výrobě se podíleli kromě Lhotského a pražských cizelérů z firmy Karla Holuba ještě Dánové a Italové. Proces trval déle než 15 let. Záměrem bylo vytvořit moderní sochu pro památku dánské královny Margrethe II. Nejnáročnější byla právě výroba skleněných částí. Ve skleněném oválu je vymodelován prázdný prostor pro dvě postavy panovníků v životní velikosti. Chybějící postavy ve skle symbolizují prázdnotu moci.

Pelechovská huť si na broušení a dokončení sochy dokonce přistavěla samostatný objekt. Na výrobě se podílelo 14 lidí. Čtyřtunová socha je ze šesti skleněných kusů. „Před pěti lety jsme vyrobili pětinový model a já prosadil, aby to bylo ze šesti kusů, což se ukázalo jako šťastný nápad,“ uvedl Lhotský. „Není to komplikované na tavbu, ale na pasování a manipulaci,“ dodal. Každý kus měl po utavení zhruba 900 kilogramů, z nichž se 200 kilogramů odřezalo. Po utavení musel každý z kusů zůstat tři a půl měsíce v peci, aby dostatečně vychladl a neměl vnitřní pnutí.

Čtyřtunový skleněný objekt stojí na třech kamenných pilířích. Jejich materiál pochází z různých míst ostrovní říše – vytěžen byl v Grónsku, na Faerských ostrovech a v Jutsku. Skleněnou část nese šest sloních hlav z ryzího stříbra odlitých v Itálii. Stříbrné fazety, které rámují skleněné bloky, jsou z Prahy. Bronzové heraldické symboly na vrchu objektu odlila dánská huť, jsou pokryté plátkovým zlatem.

Velkým překvapením pro jednašedesátiletého českého výtvarníka bylo, že královna Margrethe II. vyjádřila přání sejít se se všemi tvůrci. „Setrvala s námi u stolu asi deset minut, vypili jsme skleničku šampaňského,“ popsal Lhotský setkání v katedrále. V katedrále byla od 15. století pohřbena řada dánských panovníků, včetně rodičů i prarodičů současné královny, která nedávno oslavila 78. narozeniny. Náhrobek si objednala už v roce 2003. Ve skleněném oválu je postava její a jejího manžela, prince Henrika, který letos zemřel. Princ si před smrtí přál, aby jeho popel byl uložen zčásti v soukromé zahradě zámku Fredensborg a zčásti rozprášen do moře. Toto přání podle Lhotského na chvíli vyvolalo otazníky, co s dílem dál.

Lhotského nyní čeká práce na menších věcech a výstava jeho tvorby v jabloneckém muzeu skla a bižuterie. Další zakázky podle něj přijdou. „Svět to na nás zkouší. Prosluli jsme jako výrobci velkých věcí,“ pousmál se.

Lhotský je umělec širokého záběru. Jeho výtvarná činnost se kromě tavených skleněných plastik soustředí na sklářský design, vitráže, kresby, grafiky či realizace do architektury. Po studiu v ateliéru profesora Stanislava Libenského stál u zrodu výtvarné skupiny Tvrdohlaví.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner