Praha 16. září (ČTK) – Radnice Prahy 1 chce příští rok dokončit stavbu podzemních garáží ve Štěpánské ulici. Zároveň připravuje další projekt u Nemocnice Na Františku na Dvořákově nábřeží. ČTK to řekla mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková. První z projektů už se staví, zatímco druhý má připravenou dokumentaci pro územní rozhodnutí. Městská část zvažuje i další lokality pro podzemní parkování. Podle části zastupitelské opozice na Praze 1 jsou projekty neúčelné a zbytečně drahé.

Garáže ve vnitrobloku ve Štěpánské ulici nabídnou 87 parkovacích míst a vyjdou na 112 milionů korun. Plánovaný projekt u Nemocnice Na Františku má být větší, pod zemí tam bude moci zaparkovat 150 až 200 aut. Stavba garáží má být spojena s revitalizací Dvořákova nábřeží, kterou připravuje magistrát. Úpravy by měly začít v příštím roce. Kromě zmíněných staveb, které jsou v přípravě nejdále, vedení radnice výhledově zvažuje podobné projekty také na Klárově a Senovážném náměstí.

Podle místostarosty Prahy 1 Daniela Hodka (ČSSD) představuje podzemní parkování praktické řešení nedostatku kapacit v centru metropole. Kromě vlastních plánů radnice podporuje i vybudování garáží pod Václavským náměstím, které plánuje soukromý investor. Při připravované revitalizaci spodní části náměstí mu město vyjde vstříc umístěním nájezdových ramp, což kritizují někteří odborníci a politici. Hodek rampy považuje za minimální daň za zvýšení parkovací kapacity.

Budování podzemních garáží na Praze 1 kritizují Zelení. „Dohromady se po sečtení všech plánů bavíme o částce kolem miliardy korun,“ uvedl předseda místní organizace strany Petr Kučera. Vzniklých několik stovek parkovacích stání podle něj neodpovídá nákladům. Aby se investované prostředky v horizontu 30 let alespoň vrátily, musela by se podle něj navíc cena za parkovací stání stanovit na částku kolem 5000 korun měsíčně, takže by je pravděpodobně místní obyvatelé příliš nevyužívali.

V Pražské památkové rezervaci se za posledních 16 let zvýšil počet parkovacích míst v ulicích o 453 stání a v prostoru mimo ulice o 5941, uvedl pro ČTK náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Podle údajů z let 2015 a 2016 může v celé památkové rezervaci zaparkovat dohromady 32.151 osobních a nákladních automobilů a autobusů.

Nárůst je v památkové rezervaci nerovnoměrný. „Nejvíce míst mimo ulice přibylo v Petrském obvodu. V ulicích docházelo v centrální části spíše k poklesu počtu stání a mimo centrální část města k mírnému nárůstu,“ dodal Dolínek (ČSSD). Pražská památková rezervace zahrnuje kromě celé městské části Praha 1 také významnou část Prahy 2 a menší části Prahy 3, 4, 5, 6 a Prahy 7. Území o rozloze 866 hektarů je od roku 1992 na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.