Hlavní město chce vybudovat velkokapacitní parkovací dům na Zličíně. Vyplývá to z usnesení, které dnes přijali radní. Stavba domu až pro 2000 aut bude spojena s novým dopravním řešením území v blízkosti zličínského nákupního centra. Stavět by se mělo začít příští rok, s dokončením se počítá v roce 2019, řekl novinářům po jednání rady pražský radní Karel Grabein Procházka (ANO).

„Terminál by byl napojený přímo na stanici metra,“ dodal radní. Provozovala by ho městská společnost Trade Centre Praha, která už dostala na starosti například správu osvětlení. Město chce stavbu financovat podle Procházky s pomocí evropských fondů.

Praha chce projekt připravit ve spolupráci se soukromou firmou Č. R. s.r.o, která zpracovala pro Prahu 13 studii celé lokality i s návrhem domu a má pronajatou část pozemků. Podle dokumentu, který radní schválili, firma nabídla, že do roka vypracuje projektovou dokumentaci pro parkovací dům i celé dopravní řešení. V souvislosti se stavbou domu by bylo nutné vybudovat nové komunikace a rozšířit některé stávající, včetně dvou mostů.

„Terminál je navržen tak, aby byl přímo napojen na vestibul stanice metra Zličín a přilehlé autobusové nádraží,“ píše se v dokumentu. Dvojici propojených parkovacích objektů má podle návrhu dělit Řevnická ulice a mají stát nad Rozvadovskou spojkou. Auta by podjížděla pod nimi. Střecha by měla být vybavena solární panely, díky čemuž bude dům energeticky soběstačný, a počítá se s vybudováním velkokapacitní nabíjecí stanice pro elektromobily.

Parkovací dům bude sloužit pro účely park and ride (P+R), tedy jako místo, kde dojíždějící zanechají vůz a dále pokračují hromadnou dopravou. Navrženy jsou dvě varianty kapacity, v první pojme objekt 2000 osobních vozů a ve druhé 1500 a k tomu 60 až 100 autobusů.

Město má vytipovaných několik desítek lokalit, kde by v budoucnu měla vzniknout nová parkoviště P+R. Nedávno radní vybrali projektanta na stavbu záchytného parkoviště na Opatově a vypsali veřejnou zakázku na projektovou dokumentaci k výstavbě parkoviště na Černém Mostě. Nové P+R parkoviště Praha zprovoznila naposled v roce 2008 v Letňanech v souvislosti s prodloužením metra C. Kapacita systému je dlouhodobě nedostačující.

Parkoviště P+R jsou zahrnuta do systému Pražské integrované dopravy. Primárně jsou určena pro mimopražské řidiče, kteří na nich nechají auta a dále do centra města jedou MHD. Systém záchytného parkování v Praze nyní zahrnuje 16 parkovišť s kapacitou kolem tří tisíc stání.