Praha při správě karty opencard podle vlastníka karty, firmy eMonyServices (EMS), porušuje autorský zákon. ČTK to sdělil mluvčí EMS Martin Opatrný. EMS své závěry vyvozuje z toho, že jí městská firma Operátor opencard nechce nechat podívat se do systému opencard. Vyjádření města ČTK shání. Praha musela společně s EMS minulý týden řešit výpadek vydávání karet, který byl způsoben vypršením platnosti jednoho z certifikátů – podle EMS hrozí, že se situace bude opakovat.
EMS se prý dožaduje nahlédnutí do systému opencard od letošního června. „Operátor opencard doposud nejenže tuto kontrolu neumožnil, ale nevysvětlil ani, proč ji nechce umožnit. Nezbývá tedy než se domnívat, že k porušování licenčních oprávnění a autorského zákona ze strany Prahy či operátora může skutečně docházet,“ uvedl Opatrný. Podle něj má EMS další indicie svědčící o porušování autorských práv, ty prý ale firma nyní nechce zveřejňovat.
Parametry licenčních smluv podle EMS hlavní město v minulosti už porušovalo, například v roce 2014. „Neoprávněně do systému zasahovalo ve snaze převzít nad ním kontrolu bez souhlasu vlastníka práv k softwaru,“ uvedl mluvčí.
Praha nemá s EMS uzavřenu smlouvu na podporu systému opencard. Její vydávání v uplynulých měsících bylo několikrát přerušeno. Naposledy postihl výpadek vydávání karty ve středu 1. října, kdy nefungovalo od rána do zhruba 14:00. Důvodem bylo vypršení platnosti jednoho z certifikátů. K tomu podle EMS může v nejbližší době znovu dojít. Praha minulý týden obvinila z výpadku EMS, firma vinu odmítla.
Vlastník karty se už s Prahou a dopravním podnikem soudí kvůli údajným nezaplaceným dluhům a penězům za použití licencí. Firma podala žaloby o celkem 60 milionů korun. Spory se táhnou řadu měsíců, verdikt soud dosud nevynesl.
Projekt opencard z éry bývalého primátora Pavla Béma (ODS) stál Prahu zhruba 1,75 miliardy Kč. Kartu si v minulosti pořídilo 1,2 milionu cestujících, skutečných uživatelů je podle předsedy představenstva městské firmy Operátor opencard Ondřeje Felixe kolem 700 000. Na papírové kupony, které Praha znovu zavedla na jaře, jezdí asi 200 000 lidí.