Praha 30. srpna (ČTK) – Pražský magistrát od září spouští kampaň cílenou na černé pasažéry v městské hromadné dopravě. Kromě samolepek v MHD a propagačních materiálů, které budou rozdávat revizoři, připravuje vedení metropole i další opatření, které má motivovat Pražany k nákupu ročních kuponů. Dnes o tom novináře informoval náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), zástupci dopravního podniku (DPP) a organizátora dopravy Ropid. Počet černých pasažérů v MHD každoročně stoupá.

„Je pro nás také důležité, abychom vysvětlili Pražanům, že ten, kdo jede načerno, není hrdina,“ uvedl Dolínek. Součástí komunikační kampaně bude rozmisťování samolepek s nápisem „Nejedeš na černo?“ či placky, rozdávané revizory těm pasažérům, kteří jim ukážou platný doklad. Děti si budou moci označovat neplatné dětské lístky, což je má podle autorů kampaně učit správným návykům. V metru se také objeví fotopříběhy s tematikou hromadné dopravy. Kampaň poběží rok a půl.

V průběhu září chce Dolínek radě hlavního města předložit návrh několika opatření, která mají černé pasažéry motivovat k nákupu ročního kuponu. Nejdůležitějším je takzvaná pokuta za polovic, což znamená, že přistižený černý pasažér dostane možnost zaplatit pouze polovinu z pokuty, která běžně činí 800 korun. Pouze však v případě, že si zároveň koupí roční kupon v hodnotě 3650 korun. Dalším opatřením by mělo být zavedení třídenní lhůty po propadnutí kuponu, kdy by cestujícímu nehrozil postih.

Kromě toho vedení Prahy zvažuje i další změny, výhledově by se jízda na černo například mohla stát přestupkem. Podle Dolínka by tak měly postihy větší váhu. Další diskutovanou změnou je splácení ročního jízdného v měsíčních splátkách či upozorňování na propadlý kupon e-mailem. Další změny bude muset postupně schvalovat rada.

Informační kampaň vyjde podle náměstka řádově na stovky tisíc korun. Náklady budou rozloženy do celých osmnácti měsíců a přispěje na ně magistrát, dopravní podnik a Ropid. „Pakliže se nám zvýší tržby, což očekáváme, tak se nám to velmi rychle zaplatí,“ míní Dolínek a dodal, že novinky v kampani mohou lidé sledovat na webových stránkách http://www.nejedesnacerno.cz.

Podle dopravního ředitele DPP Ladislava Urbánka počet černých pasažérů stoupá. V roce 2015 jich revizoři chytili asi 294.000 a loni 300.000. Za první pololetí letošního roku je to už 150.000, z toho asi 9000 cestujících doklad zapomnělo doma. V loňském roce dopravní podnik v metropoli zaměstnával 155 revizorů. Celkem má podnik téměř 11.000 zaměstnanců, jeho stoprocentním vlastníkem je Praha, která na provoz přispívá ročně částkou přes 12 miliard korun. V roce 2015 vedení Prahy zlevilo roční kupon na nynější cenu 3650 korun.