Praha odložila plánované úpravy magistrály, které mají zlepšit podmínky pro pěší. Magistrát nejprve nechá udělat dopravní model důsledků úprav. Dnes o tom rozhodli zastupitelé. Plánované změny schválili předminulý týden radní, pro však hlasovali jen zástupci ČSSD a Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN). Proti bylo ANO. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) proto platnost usnesení pozastavila s tím, že rozhodnou zastupitelé. Při několikahodinovém projednávání bodu se projevily spory v koalici a ODS vyzvala primátorku, aby vypověděla koaliční smlouvu s Trojkoalicí.

Původně schválený návrh počítal například s tím, že na náměstí I. P. Pavlova přibudou přechody, zmizí zábradlí a část náměstí bude nově vydlážděna. Další úpravy se mají týkat okolí Národního muzea.

Podle Krnáčové a dalších radních za ANO byl návrh nekonkrétní, chyběl v něm podrobný popis a vizualizace opatření a jejich dopady na plynulost dopravní tepny. Se samotnou myšlenkou zklidnění magistrály podle primátorky ANO souhlasí.

Na základě dnes schváleného usnesení musí před dalšími kroky magistrát nechat zpracovat dopravní model dopadů a grafické znázornění změn na mapě, zajistit souhlas dotčených městských částí a vyčíslit náklady. Ředitel Technické správy komunikací Petr Smolka v rozpravě uvedl, že existuje model z roku 2012, podle kterého by změny související se zklidněním magistrály snížily průjezdnost zhruba o třetinu. Podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské (Zelení/Trojkoalice), která návrh úprav předložila, se model týká staršího plánu, který počítal například se snížením počtu pruhů, což současný projekt nenavrhuje.

Podle Kolínské má jít o drobné úpravy, které nebudou mít větší vliv na plynulost dopravy. Jde podle ní o první krok v dlouho připravovaném plánu, ke kterému vznikla řada podkladů, včetně studie týmu dánského urbanisty Jana Gehla.

S tím, že jde o nevýznamné úpravy, nesouhlasil radní pro zdravotnictví Radek Lacko (ANO). Změny jsou podle něj prvním krokem k dalším úpravám a je nutné mít jasnou analýzu dopadů.

Problematika následně vyvolala ostrou diskusi mezi členy koalice. Pro Zelené je otázka zklidnění magistrály zásadní. „Je to jeden z podstatných důvodů, proč jsme vůbec s vámi šli do koalice,“ řekl směrem k ANO zastupitel a předseda dopravního výboru Matěj Stropnický (Trojkoalice/Zelení). Dodal, že s ohledem na „zdržovací taktiku ANO“ začíná pochybovat o tom, zda to byl správný krok. Připomněl také, že o zklidnění se mluví dlouho a stále se pod různými záminkami odkládá, i když ho koalice má v programovém prohlášení. S ohledem na další odklad už se podle něj do konce volebního období nestihne ani začít.

Zastupitel za ODS Filip Humplík v reakci na slova Stropnického vyzval ČSSD a ANO, aby Trojkoalici vypověděly koaliční smlouvu. Občanští demokraté jsou podle něj připraveni podpořit koalici v klíčových bodech, nutných k rozvoji města.

Předseda klubu TOP 09 Václav Novotný uvedl, že rada už není schopna ani rozhodovat, navržená opatření jsou marginální a celá věc vypovídá jen o rozkolu v koalici. „Už dvě hodiny tady řešíme zábradlí na I. P. Pavlova,“ řekl v podobném duchu zastupitel Petr Prchal (TOP 09).

Po severojižní magistrále projedou denně desítky tisíc aut. Komunikace spojuje Prahu 4 s Prahou 7 a prochází centrem města. Její stavba začala v 70. letech.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner