Prodej aut s benzinovým motorem v 15 starších zemích Evropské unie v první polovině letošního roku poprvé od roku 2009 překonal prodej vozů s naftovým motorem. Prodej benzinových vozů vzrostl o téměř deset procent na 3,66 milionu, zatímco prodej naftových o čtyři procenta klesl a dosáhl 3,49 milionu. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Evropský svaz výrobců automobilů (ACEA).

Kupující začali upřednostňovat benzinové vozy po emisním skandálu Volkswagenu, kdy se ukázalo, že většina naftových aut vypouští více znečišťujících látek, než naznačovaly laboratorní testy. Starostové Paříže a Atén také oznámili, že plánují do roku 2025 zakázat vjezd naftových vozů do centra a Francie rovněž plánuje přehodnotit příznivější daně pro naftové vozy, uvedla agentura Reuters.

Naftové vozy měly na celkovém prodeji v pololetí podíl 46,3 procenta, zatímco ty benzinové 48,5 procenta. Zbývajících 5,2 procenta připadá na vozy s alternativním pohonem, tedy hybridní, elektrické či na zemní plyn. Jejich prodej se zvýšil o více než 35 procent na téměř 393.000.

„Alternativní pohon bude nepochybně hrát stále větší úlohu v dopravním mixu a všichni evropští výrobci do něj masivně investují,“ uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. Dodal ale, že je nutné také podpořit zájem zákazníků o nákup těchto vozů, například zavedením pobídek a rozvojem dobíjecích stanic v celé EU.

ACEA ale rovněž upozornila, že přesun od naftových k benzinovým autům zvyšuje emise oxidu uhličitého (CO2) a ohrožuje plány na snížení těchto emisí. Naftové vozy totiž vypouštějí méně CO2 než ty benzinové. Jonnaert uvedl, že politici si musejí být vědomi toho, že náhlý posun od naftové technologie k benzinu povede k nárůstu emisí CO2. Aut na alternativní pohon sice procentuálně přibývá rychle, ale jejich podíl na celku zůstává nízký.