Až třetina Čechů se někdy zapletla s kolegou nebo kolegyní v práci. Na 94 procent lidí přiznává, že na pracovišti někdy flirtuje, vyplývá z průzkumu agentury STEM/Mark. Teorie o tom, že láska i hory přenáší, však na pracovišti často neplatí a odborníci před milostným vztahem v pracovním kolektivu varují.

Celkem 40 procent mužů a 27 procent žen má podle průzkumu zkušenost s intimním vztahem v práci. Šetření už však nezkoumají, jak vzniklé vztahy dopadají. Odborníci upozorňují na to, že i když je láska sama o sobě pozitivní, na pracovišti má rizika. „Partneři svým vztahem vytvářejí odlišnou samostatnou jednotku uprostřed týmu, a tím se zároveň z týmu částečně vylučují,“ uvedla psycholožka Alexandra Hrouzková z poradny My Life Studio.

Ještě složitější je situace ve chvíli, kdy vznikne poměr mezi podřízeným a nadřízeným. „Takový vztah bude ostatními kolegy vždy vnímán jako zvýhodňující,“ upozornila Hrouzková. Potvrzují to průzkumy, podle nichž skoro 30 procent těch, kteří se někdy zapletli s nadřízenou osobou, cítilo z tohoto vztahu výhodu při práci.

Skoro 80 procent vztahů ale vzniká mezi stejně postavenými kolegy, u kterých je řešení jednodušší. Jejich nově nabytá pozitivní energie může podniku i prospět. Výhodu mají velké firmy, které disponují dostatečným počtem oddělení a týmů, kam mohou dotyčné rozsadit. Některé společnosti mezilidské vztahy na pracovišti podporují.

„Týmová atmosféra je pro chod našich restaurací velice důležitá, stmelování kolektivů je proto součást naší politiky. Většina zaměstnanců je navíc velmi mladá. Přirozeně tak u nás partnerství, a dokonce i manželství, vznikají,“ řekla manažerka lidských zdrojů McDonald’s Linda Šefčíková. Každé jaro firma eviduje hned několik svateb mezi zaměstnanci. „Pozitivním příkladem je náš generální ředitel, který se se svojí manželkou před lety seznámil právě na letní brigádě v McDonald‘s,“ podotkla mluvčí.

Menší firmy si ale problémy ze vztahů nemohou v kolektivu dovolit. Odborníci i zaměstnavatelé doporučují nečekat na vyostření problémů a situaci řešit co nejdřív. Nejlepší je, když jeden z páru ze společnosti odejde nebo alespoň přejde do jiné části firmy. „Lásce člověk většinou nevelí. Takže pokud na ni dojde, doporučuji, aby si oba partneři spolu sedli a pohovořili zcela vážně o své situaci a možných řešeních,“ dodala Hrouzková.