Baku 12. května – Soud v Baku dnes schválil rozhodnutí ázerbájdžánských úřadů, které nařídily zablokovat internetové stránky médií kritických vůči režimu prezidenta Ilhama Alijeva. Opatření se týká i webu Rádia Svobodná Evropa/Rádia Svoboda (RFE/RL) a místní pobočky této stanice, kterou financuje Kongres Spojených států, a rovněž internetových televizí Saati TV, Turan TV a Meidan TV.

Ázerbájdžánské ministerstvo spojů odůvodnilo zablokování internetových stránek tím, že představují „ohrožení zákonných zájmů státu a společnosti“ v této postsovětské republice, bohaté na ropu a zemní plyn.

Právní zástupci dotčených médií dali najevo, že proti verdiktu, který kritizovali jako neodůvodněný a nezákonný, se odvolají. „Toto rozhodnutí porušuje mezinárodní právo,“ řekl agentuře AFP advokát Samed Ragimov. Žádné z dotčených médií podle něj neporušovalo ázerbájdžánské zákony ani neškodilo veřejným zájmům.

Ředitel stanice Turan TV Ganimat Zahid už dříve označil potíže s úřady a soudy za snahu o potlačení svobody slova.

Mezinárodní nevládní organizace často kritizují Ázerbájdžán za pronásledování kritiků režimu a ochránců lidských práv, což prezident Alijev popírá. Země se na žebříčku svobody tisku, sestavovaným organizací Reportéři bez hranic, letos umístila na 162. příčce.

Pětapadesátiletý Ilham Alijev se stal prezidentem v roce 2003 po svém otci Gejdarovi, který v minulosti patřil ke komunistickým špičkám rozpadlého Sovětského svazu a republice de facto vládl jako první tajemník od roku 1969 a jako prezident od roku 1993.