Skupina architektů, urbanistů a dopravních inženýrů podpořila podpořila dnes v memorandu přestavbu brněnské železniční stanice v poloze podél Nádražní ulice v centru města. Přesun k řece by podle nich výrazně zhoršil obslužnost nádraží městskou hromadnou dopravou. Vysokorychlostní tratě podle skupiny odborníků mohou procházet nádražími v obou variantách.

Garanty podpisů pod memorandem jsou architekti Jan Sapák a Ivan Ruller, podepsali jej také Vlado Milunič, Ivar Otruba, Vladimír Šlapeta, Zdeněk Fránek a desítky dalších. Memorandum zároveň uvádí, že o poloze nádraží může rozhodnout veřejnost. „Dospělá osoba, která má základní soudnost, se k tomu může vyjádřit,“ řekl novinářům Sapák.

O poloze nádraží mají o víkendu Brňané hlasovat v referendu. Své zastánce mezi urbanisty a odborníky z dalších profesí má ovšem i nádraží u řeky. Další aktéři dlouholeté debaty zase uvádějí, že místo plebiscitu mají o poloze nádraží rozhodnout odborníci a politici, případně referendum označují za předčasné kvůli chybějící studii proveditelnosti. Například krajská hospodářská komora doporučuje voličům neúčastnit se referenda pro jeho nejasné otázky.

Častým argumentem zastánců přesunu je to, že pokud zůstane nádraží v centru, vypadne Brno ze sítě mezinárodních vysokorychlostních tratí. „Pokud to někdo tvrdí, je to bez jakéhokoliv odborného podkladu,“ uvedl Sapák. Naopak varoval před rozpadem dobře fungující tramvajové obsluhy železniční stanice po případném přesunu na jih.

Proti odsunu nádraží se vyjádřil také 89letý Ruller, jenž projektoval halu Rondo i Janáčkovo divadlo. „V tomto městě jsem se narodil, mám ho rád, udělám všechno, co je možné, aby se tomu naprosto nezdůvodněnému návrhu zabránilo,“ uvedl Ruller.

Podle dopravního inženýra Petra Holcnera je troufalé odsunout nádraží do oblasti, kde v současnosti „není žádná známka města“, a doufat, že tam nové čtvrti Brna skutečně vyrostou.

V první otázce víkendového referenda lidé odpoví na to, zda chtějí, aby město modernizovalo nádraží podél Nádražní ulice. Druhá otázka se ptá na to, zda lidé souhlasí s tím, aby se modernizace řešila pomocí otevřených návrhových soutěží. Aby byl výsledek referenda závazný, musí přijít 35 procent voličů.