Hlavně po telefonu začali teď seniorům a seniorkám prodávat své zboží takzvaní šmejdi. Někteří se při tom vydávají za zástupce církve, aby vzbudili důvěru starších lidí. Na nové praktiky upozornila dnes organizace na pomoc seniorům Život 90. Na její bezplatnou krizovou nonstop linku Senior telefon s číslem 800 157 157 se letos v prvním čtvrtletí kvůli nevýhodnému prodeji po telefonu obrátilo 112 lidí.

„Je to alarmující číslo. Šmejdi vymýšlejí stále nové a nové praktiky. Tentokrát se představují jako zástupci církve,“ uvedla šéfka linky Magdalena Pavlíčková. Případy se objevily nejdřív v Praze, v posledních dvou měsících také v Kladně a Mladé Boleslavi.

Podle Pavlíčkové prodejci používají při telefonním prodeji na seniory dvě metody. Buď se do sluchátka představí jako zástupci jedné z církví, nebo zapředou se seniorem či seniorkou přátelský rozhovor o běžných věcech. Pak nabídnou zboží, nebo se objednají na návštěvu.

„Když přišli, ukázali klientce průkazy nejmenované církve. Když je pustila dál a zavřela dveře, řekli, že z církve nejsou a že nabízejí hrnce. Ty jí předvedli. Ozvala se pak operátorka a klientka jí odsouhlasila smlouvu po telefonu,“ popsala Pavlíčková. Podle ní po týdnu dorazili „dva statní muži“, takže seniorka od nich raději drahé zboží převzala.

Organizace Život 90 připravila leták s radami, jak by měli starší lidé postupovat, pokud po telefonu souhlasili s pořízením hrnců, doplňků stravy či jiných výrobků. Pracovníci připomínají, že k uzavření smlouvy stačí už jen náznak souhlasu. Operátorka například popisuje výhodnou nabídku a seniorka řekne, že by ji to zajímalo. Podle pracovníků krizové seniorské linky by měli na nabídku po telefonu, na ulici či přede dveřmi lidé okamžitě reagovat slovy: Děkuji, nemám zájem.

Pokud už volaní smlouvu po telefonu uzavřeli, mohou ji do 14 dnů vypovědět a trvat na vrácení peněz. Odstoupení musí sepsat a doporučeně ho poslat na adresu podnikatele. Při problémech se mohou obrátit i na Českou obchodní inspekci.

S řešením by seniorky a senioři neměli otálet. Pokud nevědí, jak postupovat, měli by se co nejrychleji poradit buď na seniorské lince, nebo v občanské poradně ve svém okolí. „Vždy běží čas. Od převzetí zboží je jen 14 dnů na písemné odstoupení,“ zdůraznila Pavlíčková.

Na Senior telefon se loni dovolalo 33.441 lidí. Hovor trval průměrně kolem 15 minut. Celkem 385 telefonátů se týkalo sebevraždy, 585 domácího násilí a 970 týrání, přiblížila šéfka linky.