Praha 13. listopadu (ČTK) – Soukromé školy dostanou letos od státu o 105,8 milionu korun více, než se plánovalo. Peníze půjdou především na zaplacení podpory pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Vláda je uvolnila z všeobecné pokladní správy. Ministerstvo již peníze odeslalo na účty krajů, sdělilo ČTK tiskové oddělení úřadu. Původní rozpočet ministerstva školství počítal pro soukromé školství s dotací ve výši 5,13 miliard korun.

Na růstu výdajů na financování soukromých škol se podle tiskového oddělení resortu v posledních letech podílely i větší výkony a také zvýšení platů pedagogických i nepedagogických pracovníků. Naposledy dostali přidáno od 1. listopadu. Učitelům v regionálním školství se platy zvedly o 15 procent a nepedagogickým pracovníkům o 10 procent.

Soukromé školy mohou peníze ze státního rozpočtu využít na zaplacení neinvestičních výdajů, jako jsou právě platy učitelů. Například nájem si musí platit jiným způsobem. Často proto vybírají také školné. Jeho výše závisí na náročnosti oboru a na technickém vybavení škol. V Praze je školné zpravidla vyšší než ve zbytku země.

Celkové náklady na podpůrná opatření při financování inkluze činily podle nedávné analýzy ministerstva školství 2,07 miliardy korun. Nejdražší byli asistenti pedagoga, kterých školy zaměstnaly v přepočtu na úvazky asi 3600 za 1,35 miliardy korun.

Současný systém financování společného vzdělávání má řadu odpůrců, podle kterých zatěžuje školství zbytečnou administrativou a je příliš nákladný. Na některé nedostatky poukázala i analýza ministerstva, podle které by se peníze na podpůrná opatření mohly využívat efektivněji. Úřad proto již připravil novelu vyhlášky o inkluzi, která by mohla začít platit od začátku příštího roku a měla by vést k úsporám zejména při financování asistentů pedagoga.

Peníze ze státního rozpočtu dostávají soukromé školy prostřednictvím krajů, se kterými uzavírají smlouvy vždy na rok. Konkrétní škole přidělí dotaci krajský úřad na základě normativu, který určuje ministerstvo školství.

Pokud škola splňuje základní podmínky, mezi které patří mimo jiné registrace v rejstříku škol, dostává dotaci v základní výši. Většina mateřských, základních a běžných škol tak dostane 60 procent normativu. Chce-li zařízení získat zvýšenou dotaci, musí splňovat i další podmínky, jako například dobré hodnocení od České školní inspekce. Potom může dostat až celou výši normativu.

Ve školním roce 2016/2017 evidovalo ministerstvo v ČR celkem 180 soukromých základních škol, které navštěvovalo přibližně 12.000 žáků. V zemi fungovalo také 340 registrovaných soukromých školek, kam chodilo asi 11.300 dětí, a 294 soukromých středních škol se zhruba 56.500 žáky. K 30. říjnu bylo ve školském rejstříku celkem 2098 soukromých škol a školských zařízení.

Na začátku letošního roku se objevily informace o tom, že chce ministerstvo vznik soukromých škol do budoucna omezovat. Argumentovalo tím, že podle zákona může odmítnout zapsat do školského rejstříku školu, která není v souladu s dlouhodobým záměrem vzdělávání. Podle kritiků je to v rozporu s Ústavou a Listinou základních práv a svobod. Skupina senátorů kvůli tomu podala minulý týden ústavní stížnost.