Indický dopravní letoun při přeletu nad Českou republikou použil pro kontakt s pozemní letovou kontrolou nesprávnou rádiovou frekvenci, což si vynutilo start dvou německých vojenských letounů. O incidentu, který se stal ve čtvrtek, informovala německá služba pro bezpečnost letového provozu DFS. Podle portálu The Economic Times potíže se spojením způsobila nejen špatná frekvence, ale i skutečnost, že jeden z pilotů spal.

Indický stroj, na jehož palubě bylo 330 pasažérů a 15 členů posádky, letěl z Bombaje do Londýna, ale letoví kontroloři v Praze s ním ve čtvrtek odpoledne ztratili spojení. O výpadku informovali kolegy v německém Karlsruhe. Z preventivních důvodů pak následoval start dvou strojů německého vojenského letectva.

Spojení se nakonec podařilo navázat, vojenské letouny ale přesto eskortovaly dopravní stroj k hranicím německého vzdušného prostoru. Celou událost natočil svědek z letadla British Airways, které letělo ve větší výšce za indickým letounem.

Důvodem komunikačních potíží byl spánek jednoho z pilotů, což podle The Economic Times není zakázané, a fakt, že druhý pilot naladil při přechodu pod pražskou letovou kontrolu špatnou frekvenci a navíc si ztlumil hlasitost ve sluchátkách.

Německý portál DMM připomenul, že čtvrteční incident nebyl první, kdy z českého vzdušného prostoru vstoupilo do německého prostoru letadlo, které nekomunikovalo a jehož piloti spali. Před několika lety předaly české stíhačky německým dopravní stroj Air India, který uletěl celkem přes 1000 kilometrů na autopilota a s jehož spícími piloty se podařilo navázat spojení až nad Norimberkem, uvedl server.