Ve Švýcarsku dnes otevřou nejdelší podzemní trať pro vlakovou dopravu na světě. Gotthardský železniční tunel měří přes 57 kilometrů a náklady na jeho vybudování dosáhly 13 miliard švýcarských franků (přes 317 miliard korun). Jeho otevření se zúčastní řada zahraničních hostů, včetně německé kancléřky Angely Merkelové.

Stavba důležitého železničního spojení pod Alpami, která má zkrátit i zlevnit zejména nákladní dopravu mezi severem a jihem Evropy, trvala 17 let. Dnes základním tubusem projede první vlak s 1000 švýcarskými pasažéry vybranými losem, ale pravidelný provoz začne až 11. prosince. Předcházet mu totiž musí řada testovacích jízd.

Podle médií by za několik let mělo tunelem jezdit na 300 vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení, které zkrátí cestu z Curychu do Milána o hodinu, slibují snížení počtu 1,2 milionu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice.

Experti podle agentury DPA si ale nejsou jisti, zda dvoutubusový Gotthardský tunel bude skutečně významným průlomem v evropské železniční dopravě, jak se od něj všeobecně očekává. Německé dráhy (DB) sice tuto stavbu označují za „milník“, ale upozorňují, že jde „teprve o první krok“.

Odborníci poukazují mimo jiné na zatím nedobudované potřebné napojení z Německa. K tomu například patří i odpovídající nákladová nádraží, v nichž by mohly být k průjezdu pod Alpami sestavovány soupravy dlouhé až 740 metrů. Mnohé je nutné dostavět i ve Švýcarsku a v Itálii, kam gotthardská trať míří.

Dosud patřil titul nejdelšího tunelu světa japonskému železničnímu tunelu Seikan, který spojuje ostrovy Honšú a Hokkaidó. Jeho délka činí necelých 54 kilometrů.

Silniční tunely jsou mnohem kratší. Stejnojmenný Gotthardský tunel pro automobily měří 16,9 kilometru. Nejdelší silniční tunel je pak pouze poloviční v porovnání se Seikanem. Je to norský Laerdalský tunel mezi Oslem a Bergenem, který měří necelých 25 kilometrů.

Nejdelší železniční tunel v České republice se nachází na trati Lužná u Rakovníka – Žatec – Chomutov v blízkosti obce Březno. Tunel byl uveden do provozu v roce 2007 a měří necelé dva kilometry.