Praha 5. dubna (ČTK) – Za nefunkční a v krátkém čase neproveditelný označil ministr dopravy Dan Ťok (ČSSD) návrh řešení, jak dostat do krajů peníze na platy řidičů autobusů, s kterým na dnešní jednání vlády přijde premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Ťok v tiskové zprávě uvedl, že nejjednodušším řešením je posílit financování oprav krajských silnic, přičemž kraje by peníze mohly využít k co nejrychlejšímu navýšení platů řidičů.

Sobotka dnes oznámil, že kabinetu navrhne uvolnit 420 milionů korun z rozpočtové rezervy. Částka by měla pokrýt zhruba polovinu letošních nákladů spojených s navýšením platů, jak je vyčíslily kraje, uvedl. Ťok by měl podle jeho představ přijít se systémem, jak by ministerstvo dopravy peníze rozdělovalo do krajů. Regiony by musely kvůli dotaci doložit, že náklady vynaložily oprávněně a že směřují k řidičům.

Ťok takové řešení považuje za komplikované. „Zahltíme se papírováním a ve výsledku zjistíme, že peníze k řidičům doputují bůhví kdy,“ uvedl. Dodal, že stojí na straně řidičů a se zvýšením jejich platů souhlasí, Sobotkův návrh však považuje za „nefunkční a v rychlém čase neproveditelný“.

Ministr dříve navrhoval, aby do krajů putovaly na opravy silnic nižších tříd čtyři miliardy korun, z toho 2,5 miliardy ze Státního fondu dopravní infrastruktury a 1,5 miliardy z rozpočtové rezervy. Po vleklých sporech s ČSSD kabinet koncem února z rezervy uvolnil půl miliardy. Rozhodnutí kritizovala šéfka Asociace krajů Jana Vildumetzová (ANO), podle níž mohly kraje miliardu navíc vynaložit právě na platy řidičů.

„Kraje už potřebné peníze dávno mohly mít, pokud by koaliční partneři neodmítli dát krajům na financování oprav silnic 2. a 3. tříd čtyři miliardy,“ uvedl dnes Ťok. Peníze teď logicky krajům chybí, dodal. „Nejjednodušší řešení je posílit financování oprav krajských silnic, jak už jsme s ministrem financí navrhovali,“ řekl.