Ministerstvo dopravy navrhne vládě pokračování smlouvy na provoz mýtného systému v tuzemsku s dosavadním dodavatelem, společností Kapsch, i po konci letošního roku. Materiál dalšího postupu v této věci úřad předloží kabinetu 17. února. Na dnešním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Zároveň ale nevyloučil další jednání s provozovatele mýtného systému na Slovensku, společností SkyToll, která o provoz systému rovněž projevila zájem.

„Budeme navrhovat prodloužení smlouvy s Kapschem formou jednacího řízení bez uveřejnění, tzv. JŘBU, s tím, že musí být na nezbytně dlouhou dobu, abychom mohli pokračovat ve výběru mýta,“ řekl Ťok. Podle něj ministerstvo v současné chvíli a podle podmínek stanovených ve smlouvě s Kapschem z roku 2006 jinou možnost nemá. Zároveň ale podle Ťoka musí úřad postupovat s péčí řádného hospodáře a nemůže odmítat nabídky jiných zájemců.

Setkání zástupců ministerstva s firmou SkyToll se uskutečnily dvě. Na druhém z nich se nicméně podle Ťoka ukázalo, že situace s převzetím systému je složitější, než se na prvním setkání zdálo. Konkrétní nabídku nicméně úřad od firmy zatím nedostal.

SkyToll provozuje od roku 2010 satelitní mýtný systém na Slovensku. Podle médií je tato společnost spojována s nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem. Jedním z jednatelů SkyTollu je Robert Ševela, který je zároveň investičním šéfem PPF.

„Ještě před vládou by se měl nejnovějšími záměry ministerstva dopravy opět zabývat řídící výbor. Jejím členům by měl Ťokův úřad zhruba do týdne předložit k posouzení komplexnější harmonogram jednotlivých kroků,“ řekl ČTK zástupce zástupce ČSSD v řídícím výboru Pavel Švagr. Během dnešního zasedání byly podle něho nicméně určeny dvě priority, kterými jsou zajištění výběru mýta od roku 2017 a příprava technologicky neutrálního tendru na desetiletý výběr mýta. V něm by měli mít šanci i společnosti nabízející jinou technologii, než jsou současné mýtné brány.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za necelých devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.

Příprava mýtné soutěže není zdaleka jen problémem současného ministra, resortu dopravy se nedaří dlouhodobě. Podle Ťoka na nynější situaci zadělali už jeho předchůdci v roce 2006 při podpisu smlouvy s Kapschem a jejích následných dodatcích. Smlouva podle něj nijak nezajišťovala přechod mezi stávajícím dodavatelem mýtného systému a novým potenciálním provozovatelem.