Současná vláda už s největší pravděpodobností nestihne přijmout zákon o liniových stavbách. V dnešním pořadu ČT Otázky Václava Moravce to uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Zákon, který navrhl jeho předchůdce Antonín Prachař (ANO), měl stanovit plán potřeb výstavby strategických komunikací a zjednodušit stavební řízení. Byl součástí programového prohlášení vlády, na jehož základě kabinet získal důvěru Poslanecké sněmovny.

„S pokorou musím říct, že je otázka, jestli je toho vláda schopná. A já to nevidím jako reálné,“ řekl Ťok, který Prachařův návrh stáhnul kvůli údajné protiústavnosti některých opatření. Podle Prachaře má ovšem právo rozhodnout o protiústavnosti zákona pouze ústavní soud nebo sněmovna.

„Musel jsem ten zákon stáhnout z legislativní rady vlády, protože měl zhruba 250 nevypořádaných zásadních připomínek. Souhlasím, že takovýto zákon je nezbytně nutný a musíme k němu dojít. Ale problém je, že v Česku do stavebního řízení mluví sedm ministerstev a 14 krajů,“ doplnil Ťok. Podle něj je proto nutné sáhnout nejprve do kompetenčního zákona a zjednodušit stavební řízení v maximální možné míře nejen pro liniové, ale i všechny ostatní stavby. „Bude to asi jeden z nesplněných bodů Sobotkovy vlády. Nikdo z těch, kterým sáhnete do jeho vlastního písečku, se svých pravomocí nebude chtít vzdát,“ dodal ministr.

Ťok se rovněž pozastavil nad odhadem Ústředního automotoklubu (ÚAMK) ČR, že kvůli opravám silnic a následným kolonám vozidel přišla česká ekonomika loni o 118 miliard korun. „Tomu číslu se směju a směju se i metodě, kterou se k němu dospělo. Jsem si jistý, že je vycucané z prstu, aby bylo uprostřed prázdnin o čem psát,“ řekl. Podle něj nelze kolony na dálnicích spojovat pouze s opravárenskou činností. „To není vůbec pravda. Tvrdím, že 60 až 70 procent kolon mají na svědomí nehody,“ doplnil ministr.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na letošek naplánovalo opravit 143 kilometrů úseků dálnic. Podle Ťoka je to nutné. „Není pravda, že jsme rozkopali celou republiku. Teorie říká, že musíte opravit minimálně pět procent silnic ročně, pokud chcete udržet jejich kvalitu. A tady se v posledních letech neopravovalo ani procento, brutálně se to zanedbalo,“ uvedl. Letošních asi deset procent je proto logicky odůvodnitelných, řekl.

Ťok se také vyjádřil k faktu, že Starostové a nezávislí podnět Nejvyššímu státnímu zastupitelství a antimonopolnímu úřadu kvůli tomu, že ministr prodloužil smlouvu s firmou Kapsch o provozu mýtných bran bez vypsaného výběrového řízení. „Pan Petr Gazdík (STAN) se holedbal tím, že bojuje proti kriminalizaci politiků. A co udělá? Požádá státního zástupce, jestli mě nemohou poslat do kriminálu. Takhle kultivaci politické scény určitě nepomůžeme,“ dodal Ťok. Policie ho podle něj zatím nekontaktovala.