Moravskoslezský, Ústecký a Karlovarský kraj chtějí využít 42 miliard korun od státu na zlepšení dopravy a zaměstnanosti nebo odstranění látek ohrožujících životní prostředí. ČTK to dnes řekli představitelé krajů. Vláda dnes schválila akční plán, který počítá s rozdělením peněz krajům postupně do roku 2019 na hospodářskou restrukturalizaci. Tyto regiony dlouhodobě trpí vysokou nezaměstnaností i starými ekologickými zátěžemi po zaniklých podnicích.

Z celkové částky dostanou kraje 6,1 miliardy letos, 11,4 miliardy příští rok a přes 25 miliard v roce 2019. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) již dříve uvedl, že propast mezi těmito kraji a zbytkem republiky se zvětšuje. Uvedené kraje byly zasaženy útlumem těžby uhlí, což mělo dopad na jejich konkurenceschopnost, životní prostředí i sociální situaci.

V Ústeckém kraji by peníze mohly být použity na opravy silnic, úpravu východního nádraží v Děčíně, likvidaci ekologických zátěží či budování vysokorychlostní železnice. „Je tu i otázka těžby lithia, která by nám do budoucna mohla pomoci,“ řekl ČTK hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM). Peníze jsou potřeba podle něj i pro Terezín. „Bývalé vojenské město, které je malé na počet obyvatel, ani sám kraj nejsou schopny budoucnost pevnosti řešit. Tam jsou potřeba desítky milionů, aby bylo něco vidět,“ uvedl.

V regionu se připravují i projekty využití geotermální energie a stále se chystá stavba plavebního stupně v Děčíně. „Může zdát, že se jedná o hodně peněz (v akčním plánu), ale když se člověk podívá, co v posledních desítkách let Ústecký kraj republice dal, tak si myslím, že je to jen takové malé odškodné,“ dodal hejtman.

Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jiří Navrátil (KDU-ČSL) považuje za důležité především to, aby z regionu neodcházeli mladí a vzdělaní lidé. „Chceme, aby se jim zabezpečila práce v rámci tohoto kraje v nových technologiích či robotizaci,“ uvedl. Kraj se tak bude snažit i investičními pobídkami přilákat do regionu firmy s tímto zaměřením.

„Perfektní je také, že máme do kraje dotáhnutou dálnici, ale teď je třeba zainvestovat také do silnic druhých a třetích tříd, protože ne všechny zóny leží u dálnice,“ řekl Navrátil. Peníze by podle něj měly směřovat i na nové technologie ve školství a zkvalitnění image regionu.

V Karlovarském kraji by peníze měly podle hejtmanky Jany Vildumetzové (ANO) zamířit hlavně na dostavbu dálnice D6. „Musíme také řešit silnici I/13 mezi Karlovými Vary a Chomutovem, která je velmi zatížená,“ řekla.

Jako priority zmínila i lázeňství a školství. Kraj chce například získat peníze na investice spojené s otevřením pobočky Karlovy univerzity v oboru fyzioterapie. „Musíme také vyvinout aktivitu, abychom v budoucnosti právě v oblasti vědy a výzkumu tady měli více institucí. Potřebujeme tady větší přidanou hodnotu, aby se měsíční průměrná mzda v kraji zvyšovala a nebyla oproti celorepublikovému průměru o 3500 korun nižší,“ doplnila.

Podle premiéra jde o první komplexní restrukturalizaci tak rozsáhlého území. Podle ministra průmyslu a obchodu Jiřího Havlíčka (ČSSD) je důležité, aby se plán věnoval podpoře podnikání v těchto regionech. „Plánujeme také rozjet program regenerace brownfieldů, tedy starých průmyslových areálů, které nejsou využívané,“ uvedl.

Podporu restrukturalizace krajů ocenil vládní zmocněnec pro Moravskoslezský, Ústecký a Karlovarský kraj Jiří Cienciala, podle kterého přispěje ke zvýšení životní úrovně i konkurenceschopnosti těchto tří krajů. Rozhodnutí vlády uvítaly i ekologické organizace Hnutí Duha a Greenpeace.