Washington 9. února (ČTK) – Byznys rodiny amerického prezidenta Donalda Trumpa se poprvé od jeho nástupu do funkce ocitl pod palbou kritiků, kteří Bílému domu vyčítají zneužití veřejné funkce ke komerčním účelům. Trumpova přední poradkyně Kellyanne Conwayová dnes v televizním vysílání doporučila národu, aby kupoval výrobky módní značky Trumpovy dcery Ivanky, jejíž produkty začaly v posledních dnech některé obchody stahovat. Postup poradkyně označil za nepřijatelný šéf parlamentního výboru pro dohled nad exekutivou a kritizovala jej i řada expertů.

„Udělám tady bezplatnou reklamu. Jděte a všichni si kupujte Ivančiny výrobky, najdete je na internetu,“ prohlásila Conwayová v rozhovoru s televizní stanicí Fox News s tím, že její oblečení a módní doplňky jsou skvělé.

Podle deníku The New York Times tím porušila etická pravidla zaměstnanců federálních úřadů, kteří nesmějí využít své postavení pro propagaci výrobků či služeb. „Neexistuje jasnější příklad porušení tohoto zákazu, než když využijete svého úředního postavení a učiníte ze sebe chodící reklamu na výrobky či služby soukromého jedince. Pokouší se (Conwayová) celkem tvrdě pomoci k zisku Ivance a tím i prezidentově rodině,“ řekl listu profesor ústavního práva z Harvardovy univerzity Laurence Tribe.

Do kritiky Conwayové se pustil republikánský předseda sněmovního výboru pro dohled nad vládními úřady Jason Chaffetz, podle něhož byl její postup „špatný, jednoznačně za hranicí, neakceptovatelný“. Chaffetz spolu se svým demokratickým kolegou z výboru Elijahem Cummingsem kvůli propagaci zboží Trumpovy dcery hodlá napsat dopis prezidentovi, aby jej upozornil na nepřípustnost podobných praktik.

Mluvčí Bílého domu Sean Spicer dnes na dotaz novinářů uvedl, že Conwayové se kvůli reklamě „dostalo doporučení“, aniž věc dále komentoval.

Trump se před nástupem do funkce převedl své firmy do vlastnictví fondu a prohlásil, že se hodlá vyhýbat střetu zájmů. Ve středu se však poprvé po vstupu do úřadu aktivně vyslovil ve prospěch módní značky Ivanka Trump Collection vlastněné jeho dcerou, když kritizoval obchodní řetězec Nordstrom za to, že podle něho neférově vyřadil její zboží z nabídky. Firma svůj krok provedený na počátku února zdůvodnila tím, že prodeje výrobků značky byly neuspokojivé.

Právě dotaz na tento spor dnes vyvolal reakci Conwayové. Nordstrom přitom není jedinou firmou, která se zbavuje výrobků Trumpovy dcery – přidaly se k ní i další řetězce TJX, T.J. Maxx a Marshalls.