Kyjev 4. prosince (ČTK) – Ukrajinští aktivisté v Kyjevě blokují pytli s pískem a ostnatými dráty vstup do budovy ukrajinské televize NewsOne, jíž odpůrci připisují proruské tendence. Podle listu Ukrajinska pravda požadují protestující změnu proruského směru ve vysílání televize na proukrajinský, její majitel a ukrajinský poslanec Jevhen Murajev by se měl navíc omluvit za své vyjádření o revolučních událostech v Kyjevě v roce 2014, které označil za státní převrat.

Revoluční události ze začátku roku 2014, známé pod názvem Majdan, skončily pádem ukrajinského prezidenta Viktora Janukovyče. Krvavé střety na centrálním náměstí Nezávislosti si tehdy vyžádaly stovku obětí na životech. Po svržení Janukovyčova vedení následovala ruská anexe Krymu a propuknutí povstání na výchdoukrajinském Donbasu, kde si boje od té doby vyžádaly na 10.000 mrtvých.

Aktivisté vstup do budovy televize zablokovali už v neděli večer. Podle redaktorů televize akce je odvetou za televizní přenos protestu zorganizovaného gruzínským exprezidentem Michailem Saakašvilim proti ukrajinskému prezidentovi Petrovi Porošenkovi, jež se konal v neděli. Odpůrci na akci volali po ústavní žalobě proti hlavě státu. Televize demonstraci údajně jako jediná vysílala, tvrdí NewsOne na svém webu.

Porošenko dnes na svém facebookovém profilu akci aktivistů odmítl, postup televizní stanice však kritizoval. „Jakýkoliv tlak na sdělovací prostředky… je nepřípustný. Zároveň je nepřípustné bránit akce agresorské země proti Ukrajině a nahrávat ruské propagandě,“ napsal ukrajinský prezident. Podle něj je akce aktivistů důsledkem nečinnosti orgánů, které by se měly regulací médií zabývat.

K ukončení blokády aktivisty vyzval i ministr vnitra Arsen Avakov. Na svém twitteru pak uvedl, že redakce televize by měla přestat provokovat lidi. Policie přitom proti aktivistům doposud nezasáhla.