Praha 13. září (ČTK) – V Praze bude mít na sloupech veřejného osvětlení předvolební reklamu nejméně osm politických stran a hnutí. Z celkového počtu 26.000 lamp jich bylo zatím přiděleno zhruba 9300. Počet se ale stále mění. Na dotaz ČTK to uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman. V hlavním městě se bude ucházet o hlasy voličů 29 stran a hnutí.

„Pokud měly politické strany zájem o stejné lokality, plochy jsme zde spravedlivě rozdělili,“ sdělil Hofman. Stále jsou volné sloupy zhruba v 1000 ulic. Reklamu na sloupy instaluje výhradně dodavatel nebo správce hlavního města Prahy.

Hlavní město pronajímá do voleb registrovaným stranám sloupy pro umístění desek s plakáty za jednu korunu na den. Původně město plochy zapůjčovalo, to ale zákon od začátku roku zakazuje. Symbolická cena má zajistit demokratickou soutěž.

Nejvíce sloupů veřejného osvětlení si pro kampaň pronajala ČSSD, která bude mít tento typ reklamy zhruba na 2400 místech Praze. Mezi 1500 a 1800 sloupy budou mít k dispozici TOP 09, KDU-ČSL a Piráti. Méně než 700 si pronajali SPO, Zelení, Realisté a STAN.

Využití reklamy má svá pravidla. Plakáty musí mít určitou velikost, nesmí být zaměnitelné s dopravními značkami a nesmí na nich být reflexní nebo svítivé barvy. Podle podmínek musí být jedině na sololitu, tedy dřevovláknitých deskách. Na každém sloupu může být pouze jedna tato reklama.

Umístění nesmí ohrožovat bezpečnost dopravy. Desky nesmí být na křižovatkách, kruhových objezdech nebo sloupech společně s dopravními značkami, které nesmí ani zakrývat. Předvolební reklama by se neměla objevit ani v městských parcích a lesoparcích.

Podle zjištění ČTK se politické strany a hnutí v Praze zaměřují před volbami na setkávání s voliči přímo v ulicích. Náklady na kampaň v metropoli se pohybují od stovek tisíc do jednotek milionů korun, nejvíce plánují dát hnutí STAN, nejméně Piráti. Strany se chtějí zaměřit i na sociální sítě a řada jich bude oslovovat voliče z různých dopravních prostředků, například z lodě, tramvaje, karavanů či vozítek tuk-tuk.