Vláda projedná návrh ministerstva dopravy na nákup nových vlaků z peněz Evropské unie. Chce na ně až 20 miliard korun z evropských fondů. EU by na financování vlaků, které budou muset jezdit na konkrétní trati, mohla přispět až 85 procenty, zbylých 15 procent by měl platit objednatel dopravy, tedy kraj nebo stát. Vyplývá to z ministerského materiálu pro pondělní jednání kabinetu.

Úřad rovněž předpokládá, že mu program na pořízení nových vlaků pomůže s dočerpáním dotací z Operačního programu doprava I., které jsou k dispozici jen do konce letošního roku.

Prvním nákupem v rámci programu je šest elektrických vlaků InterPanter od Škody Transportation, které v tomto týdnu představily České dráhy. Kromě těchto vozidel, která budou využívána mezi Brnem a Olomoucí přes Břeclav, nakoupil státní dopravce dalších osm obdobných vlaků, se kterými bude jezdit mezi Prahou a Brnem a které nicméně nejsou financovány z evropského programu. Cena všech 14 vozidel činí 2,7 miliardy korun.

Podpora má podle ministerstva dopravy zlepšit úroveň cestování v regionální i nadregionální železniční dopravě bez toho, aby finančně příliš zatížil dopravce. Vlaky budou v majetku státu nebo kraje, podle toho, kdo zaplatí zbylých 15 procent ceny. Dopravce bude jen provozovatelem vlaků a po vypršení smlouvy je bude muset předat svému nástupci.

Kromě financování z krajského nebo státního rozpočtu nicméně návrh připouští i nákup z peněz dopravce, což je i případ vlaků pro trasu Brno – Olomouc. V takovém případě má být částka účtována objednateli ve formě odpisů, navrhuje resort dopravy.

Většina peněz z EU do dopravy nyní směřuje především do výstavby nových silnic a modernizace železnic. Přestože i v minulosti bylo možné peníze čerpat i na nákup vlaků, dělo se tak spíše výjimečně a podíl, který EU spolufinancovala, byl nižší.