Bratislava 23. června (zpravodaj ČTK) – Zaměstnanci bratislavské továrny automobilky Volkswagen po krachu jednání vedení podniku s odbory pokračují ve stávce za vyšší mzdy a zlepšení pracovních podmínek. Na rozdíl od předchozích dnů pracovníci již neprotestují před závodem, kde by se podle odborového předáka Zoroslava Smolinského měli opět sejít v pondělí, pokud mezitím nedojde k dohodě na úpravě platů. Vedení továrny uvedlo, že stávka výrazně ovlivňuje produkci závodu, počítá ovšem s uzavřením dohody s odbory a nahrazení výpadku produkce.

„Stávka stále probíhá. Natvrdo pokračujeme opět v pondělí. To znamená, že v pondělí se zde uvidíme v plné zbroji. Chceme, aby se lidé zregenerovali, oddechli si a aby byli o víkendu s rodinami,“ vzkázal Smolinský zaměstnancům prostřednictvím sociální sítě z prostranství před závodem, kde se nespokojení zaměstnanci automobilky v uplynulých dnech shromažďovali místo nástupu do práce.

Pracovníci Volkswagenu, což je největší soukromý zaměstnavatel na Slovensku, vstoupili do stávky v úterý. První stávce v šestadvacetileté historii společnosti Volkswagen Slovakia předcházelo neúspěšné kolektivní vyjednávání.

„Vliv (stávky) na produkci je velký. Vycházíme z toho, že se dohodneme a poté bude třeba (výpadek) dohnat,“ řekl novinářům na dotaz ČTK předseda představenstva společnosti Volkswagen Slovakia Ralf Sacht. Dodal, že kvůli sníženému výkonu se továrna musela zkoordinovat s dodavateli součástek.

Stávka ochromila produkci sportovně-užitkových vozidel (SUV), například vozů Volkswagen Touareg a Audi Q7. V omezeném režimu se firmě podařilo udržet produkci malých vozů. Za běžného provozu z výrobních linek továrny sejde přes tisíc automobilů denně.

Od zahájení stávky se zástupci vedení podniku a odbory sešli na dvou jednáních, která ale nevedla k dohodě. Odbory slevily z původního požadavku na jednorázové zvýšení tarifních mezd o 16 procent pro více než 12.000 zaměstnanců podniku a přišly s návrhem na růst mezd o celkem 13,9 procenta ve dvou krocích. Automobilka jen mírně vylepšila svou dřívější nabídku, a to na zvýšení platů postupně o celkem devět procent a vyplacení jednorázových příspěvků ve dvou termínech.

Podle Sachta je nabídka firmy na období do konce příštího roku téměř srovnatelná s požadavky odborů. Předseda představenstva podniku také řekl, že vedení společnosti je připraveno pokračovat s odbory v jednání, konkrétní termín schůzky ale stanoven nebyl. Podnik již dříve uvedl, že v regionu střední Evropy jsou nejvyšší platy v rámci koncernu právě na Slovensku. Výpadek platů za období stávky firma zaměstnancům proplatit nehodlá.

Slovensko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů na světě. V zemi pod Tatrami v současnosti vyrábějí auta kromě Volkswagenu také korejská automobilka Kia Motors a francouzská skupina PSA. Pozice automobilového průmyslu ve slovenské ekonomice ještě posílí po dokončení rozestavěného závodu britské automobilky Jaguar Land Rover.