Zavedení elektronické evidence tržeb se má v prvních dvou etapách týkat zhruba 310.000 podnikatelů. V rozhovoru pro ČTK to dnes řekla náměstkyně ministra financí Simona Hornochová. V první etapě by měla být evidence závazná pro 60.000 restaurací, hotelů a stravovacích služeb. Ve druhé etapě, od druhého čtvrtletí 2016, se má týkat 250.000 podnikatelů ve velkoobchodu a maloobchodu. Krátce po zahájení evidence by chtělo ministerstvo financí spustit účtenkovou loterii.

O rozšíření systému na další odvětví by měla později rozhodnout vláda svým nařízením. Podle Hornochové by o tomto kroku mělo být jasno během prvního čtvrtletí 2016. „Do budoucna by se to ale mělo týkat všech činností včetně řemeslníků. Zákon je tak koncipován,“ uvedla Hornochová.

Z původního návrhu ministerstvo financí odstranilo povinnost zákazníka převzít účtenku, naopak nově zařadilo účtenkovou loterii. Ministerstvo financí by přitom chtělo podle Hornochové spustit účtenkovou loterii krátce po zavedení evidence tržeb. „Je to totiž osvěta. Lidé se tak dozvědí, že existuje. Je to takový marketingový nástroj, aby si lidé brali účtenky. A je to dočasné, protože zájem časem klesne,“ uvedla náměstkyně.

Návrh evidence tržeb, který dnes schválila vláda, také počítá s výjimkami. Evidovat tržby nebudou muset například školní jídelny a menzy, pokud nevydávají jídla pro veřejnost. Dále se evidence zřejmě nebude týkat linkových autobusů a vlaků, jídelních a nápojových automatů, sociálních služeb, finančních institucí nebo státem regulovaných segmentů, jako jsou například energetika nebo poštovní služby.