Senátoři za Stranu zelených chtějí politikům zakázat volební reklamu na velkoplošných billboardech. Porušení by mělo být pokutováno až dvěma miliony korun. Návrh novely zákona o regulaci reklamy předložili horní komoře, která by jej mohla začít projednávat už příští týden. Přijetí návrhu je ale nejisté vzhledem k tomu, že billboardy v kampani tradičně využívají hlavně velké strany. Vládní volební novely počítají jen s finančními limity na volební kampaň.
Čtveřice senátorů v čele s Václavem Láskou svůj návrh zdůvodňují tím, že objektivní informační hodnota velkoplošných venkovních reklam je prakticky nulová. „Volič se kromě jednoduchého hesla sestávajícího se z maximálně pěti slov nedozví nic, na čem by mohl své volební rozhodnutí racionálně postavit,“ uvádějí senátoři. Připomínají také že podle odborníků málokdo z voličů věnuje pozornost předvolebním billboardům, které jsou pro strany navíc velmi nákladné.
Zákaz by se podle předlohy měl vztahovat jen na billboardy o ploše větší než osm metrů čtverečních, které jsou podle stavebního zákona považovány za stavby pro reklamu. Platit by měl od vyhlášení voleb do ukončení hlasování. Novela by podle senátorů měla začít platit až od roku 2017, tedy po krajských a senátních volbách v příštím roce.
Billboardy využívala v dosavadních kampaních většina parlamentních stran. Zástupci některých z nich před sněmovními volbami slibovali obecnou podporu regulaci této velkoplošné reklamy, nikoliv ale zákaz jen politické reklamy. Podle expertů stranické billboardy posilují u voličů povědomí o politických uskupeních. K obsahovému sdělení billboardů ale byli odborníci vesměs kritičtí.
Z poslední doby patřily k nejdiskutovanějším billboardy kandidátky ANO pro senátní volby Laury Janáčkové, která se nechala nafotit v negližé a své poselství shrnula do slov „Láska, sex a politika“. Kritiku sklidilo také hnutí Úsvit přímé demokracie, které při evropských volbách použilo billboard s černou ovcí a heslem Práci našim, ne imigrantům.