Praha 23. ledna (ČTK) – Před druhým kolem prezidentské volby se o současném prezidentovi Miloši Zemanovi píše o desítky procent více než o jeho protikandidátu Jiřím Drahošovi. Na Zemana připadá 62 procent zmínek a na Drahoše 38 procent. Necelý týden před volbou publicitu obou zvyšují především negativní zmínky v rámci celospolečenských témat. Drahoš je zmiňován nejčastěji v tématu migrace, Zeman ve vztahu k Rusku a v souvislosti se svým zdravím. Vyplývá to z analýzy společnosti Monitora Media.

Před pěti lety při první přímé volbě bylo rozložení zmínek v médiích odlišné. Média mezi dvojicí kandidátů Miloš Zeman a Karel Schwarzenberg zásadně nefavorizovala žádného z nich a k oběma přistupovala vyrovnaně. Z celkové publicity před druhým kolem připadlo 51 procent zmínek Schwarzenbergovi a 49 procent Zemanovi. Ten nakonec volby vyhrál s náskokem deseti procent.

„Již teď je jasné, že paralel mezi oběma volbami není mnoho. Změnilo se rozložení sil médií, Miloš Zeman do souboje vstupuje z prezidentské funkce, která mu z podstaty zajišťuje velkou viditelnost. Shodně naopak sledujeme vysokou roli onlinových titulů včetně menších vydavatelů, kteří souhrnně poskytují až 80 procent informací o prezidentských volbách, a vyostření souboje před samotným závěrem skrze negativní celospolečenská témata,“ uvedl výkonný ředitel Monitory Tomáš Berger.

Zatímco vydavatelství se předvolebním tématům věnovala již druhý den letošního roku, volební téma začali lidé na sociálních sítích sdílet a sledovat až 8. ledna, tedy těsně před konáním voleb. Jasnou převahu před vypuknutím prvního kola měl v článcích a reportážích současný prezident. Během několika lednových dnů do začátku prvního kola získal třikrát větší pokrytí mediálního prostoru než Jiří Drahoš.

To platí i v mezičase mezi oběma koly. Prezident denně získává náskok o 230 zmínek napříč médii. Od začátku měsíce do 22. ledna je o stávajícím prezidentovi zhruba 13.000 zmínek, zatímco Jiřímu Drahošovi média poskytla o 5000 zmínek méně. Nižší zájem o Drahoše lze částečně přisuzovat jeho nové pozici v politice, neboť podstatná část publicity Zemana pramení z vykonávaného prezidentského postu.

Zemanovi zvyšují publicitu dlouhodobě otázky spojené s jeho vztahem k Rusku, ale také témata sledující jeho zdravotní stav. Obojí se objevují dlouhodobě po celou dobu kampaně. U Drahoše je možné sledovat prudký nárůst publicity spojený s tématem migrace.

Mezi nejvytíženější dny volebního období v médiích patří pondělí, úterý a sobota. Až 80 procent informací o kandidátech najdou lidé na síti a zhruba 13 procent je publikováno v tisku.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner