Tři účastnice lesbického průvodu Dyke March v Chicagu byly organizátory požádány, aby akci opustily. Důvod? Na duhových vlajkách měly šesticípou hvězdu, známější jako Davidovu hvězdu, která je mimo jiné také na vlajce státu Izrael. A pochod byl prý, kromě podpory homosexuálů, zaměřen k podpoře Palestiny a byl antisionistický. Ženy, které se na průvod vypravily, se na něj vypravily proto, že jsou lesby. Že se jedná také o pochod proti Izraeli zjistily až na místě. Poté, co celý incident zveřejnily, se Dyke March Chicago svou politickou orientací už netají. Je libo palestinskou vlajku, transparent zionism sucks nebo výzvy ke zničení Izraele?
Izrael je pro homosexuály nejpříznivější destinací na Středním východě i v celé Asii. Stejnopohlavní styk je zde legální, platí silné anti-diskriminační zákony, stát uznává homosexuální svazky, umožňuje adopci dětí homosexuálními páry, náhradní mateřství, změnu pohlaví, otevřeným homosexuálům službu v armádě. Většina sekulárních židů považuje homosexualitu za morálně ospravedlnitelnou. Naproti tomu dvě hlavní „protisionistické síly“, rostoucí komunity ultraortodoxních židů a palestinských muslimů, homosexualitu tvrdě odsuzují. Za morálně neakceptovatelnou ji na palestinských teritoriích označilo 93 procent respondentů, což je podobný výsledek jako v Ugandě nebo Nigérii. O trudném životě palestinských homosexuálů se popsalo mnoho (i levicového) papíru.
Uvědomují si organizátoři lesbického průvodu, jaký život by je čekal v tradiční palestinské společnosti? Možná ne. Západní levice má mimořádně vyvinutou schopnost přehlížet realitu jako celek a vybírat si progresivní disidenty. Jako například liberální mešitu v Berlíně, kde se ženy modlí s muži pod dohledem imámky a vítány jsou i osoby s menšinovou sexuální orientací. Ať jste si otevřeli BBC nebo Al Jazeeru, muslimové vznik „inkluzivní“ mešity tvrdě odsuzovali. Muslimové narození a vychovaní na Západě si notovali se svými souvěrci z Perského zálivu, z Asie i z Afriky, že se jedná o koordinovaný útok zvrácené západní společnosti na islám. Mešita dostávala výhrůžky, zakladatelka dostala policejní ochranu. Ale podívejte se, liberální mešita existuje, chodí tam existující liberální muslimové, takže si nechte vaše předsudky. Vypíchnutí jednoho marginálního proudu ruší platnost všech tvrzení.
Vzhůru psanci této země
Co tedy vede západní levici k podpoře dvou zdánlivě nekompatibilních skupin? Americká komentátorka Bari Weissová ve svém článku píše, že dnešní ideou progresivní levice je intersekcionalita, tedy teorie jakýchsi průsečíků diskriminace. Příkladem budiž černošská žena – je ohrožena diskriminací hned na základě dvou faktorů, barvy pleti a pohlaví. Není důležité, zda se sama diskriminována cítí, její vnější znaky vytvářejí předpoklad diskriminace. Progresivní levice potřebuje diskriminované a potřebuje stále rozšiřovat kategorie ohrožených diskriminací.
Intersekcionalita je pohodlný způsob, jak i nesouvisející či přímo nekompatibilní zájmy jednotlivých skupin spojit. V rámci této teorie je každá forma sociálního útlaku spojena s každou další formou sociálního útlaku. Tedy boj za práva žen je spojen s bojem za práva homosexuálů a tak dále. Weissová zde používá výraz „globální sesterství“. Lidé nejsou posuzováni jako individuality, ale jako příslušníci svých skupin, které jsou hodnoceny podle toho, kolik skutečných či domnělých nespravedlností se jim v historii stalo. Čím hůř, tím líp.
Židé navzdory svému historickému utrpení oběťmi nejsou, protože prostřednictvím státu Izrael získali moc a stali se utlačovateli Palestinců. Jejich zájmy už nejsou pouze v konfliktu se zájmy Palestinců v rámci utlačovatelské společnosti, jako třeba zájmy muslimů a homosexuálů, ale oni sami se stali utlačovatelskou společností. Jedna z dam, které byly požádány, aby průvod opustily, paní Shoshany Anderson, nedokázala pochopit, proč byla na základě své židovské identity vyloučena z akce, kterou sama považovala za intersekcionální.
Nepochopila, že přihlášením se ke státu Izrael se přihlásila k identitě utlačovatele. Žádná identita není neutrální ve světě, v němž existují jen utlačovaní a utlačovatelé. A je nemožné být zároveň utlačovatel a utlačovaný. Z toho, jak paní Andersonová popsala svoji zkušenost, vyplývá, že se v tomto případě nejednalo o laciný antisemitismus, ale naopak o projev intersekcionálního smýšlení progresisty. Organizátoři jí tvrdili, že její židovská hvězda je symbolem sionistického útlaku, protože připomíná vlajku utlačovatelského státu Izrael.
Obvinění z antisemitismu je jednoduché, ale v tomto případě střílí mimo terč. Mnohem víc než o rasu se tady hraje o identitu. Američtí Židé dostávají od levicových progresistů na vybranou: buďte jedněmi z nás a my uznáme i nespravedlnosti, které se vám v historii děly a budeme s vámi nakládat jako s každou ohroženou menšinou. Ale nutně se musíte zříct příslušnosti ke státu Izrael a podporovat palestinský boj proti útlaku. V opačném případě se stavíte na stranu utlačovatelů a tak s vámi bude nakládáno.