Mnohdy je úplně zbytečné, aby nás někdo sledoval. Všechno jsme na sebe dávno vyklopili sami. Na sociálních sítích si každý přečte, kolik nám je, jak vypadáme, jak jsme na tom se zdravím, co rádi jíme, kolik máme dětí, jak se učí, jak se oblékáme, koho volíme, co si myslíme o černoších a co čteme. Celkem snadno se zdá zrekonstruovat naše inteligence a povaha a duševní anomálie, majetek a že nemůžete spát a měli jste o víkendu průjem. Co víc si přát? Pak se divte, jaká reklama vám přistává na monitoru.
Bylo jen otázkou času, kdy někdo tolik dat, která sami servírujeme na stříbrném podnose a zadarmo, využije taky v politickém boji.
Skandál, který se rozvířil kolem společnosti pro analýzu dat Cambridge Analytica (CA), se stále rozšiřuje. A ukazuje, jaké destruktivní síly mohou mezinárodní technologické společnosti nasadit na demokratické procesy.
Výzkum investigativních novinářů naznačuje, že tato společnost vedla nečistou kampaň pro politické zadavatele, a to nejpochybnějšími metodami a nelegálně ve velkém měřítku získala osobní údaje lidí.
Problému se podrobněji věnuje server huffingtonpost.de. Co se dozvídáme?
Generální ředitel Alexander Nix se zjevně chlubil skrytou kamerou s pokusy o vydírání kandidátů na volby. Utajený reportér z Channel 4 se jeden měsíc v období od listopadu 2017 do ledna 2018 vydával za potenciálního klienta, který chtěl získat špinavé informace o kandidátech na Srí Lance, aby jiným kandidátům pomohl uspět.
Nix mu odpověděl, že jeho společnost může třeba „poslat dívky do domu kandidáta“. Ukrajinky jsou „velmi milé, myslím, že to funguje velmi dobře“.
Nebo je možné kandidátům nabídnout peníze na volební kampaň, pokud poskytnou nějakou protislužbu, třeba pozemky. Smlouva může být zaznamenána na video a poté publikována.
Firma CA se teď pokoušela všechno vysvětlovat tak, že věc obrátila v pravý opak. Prý se tak vůči kandidátům chová takto běžně, aby se odhalily jejich možné neetické úmysly. (A příště tu o Karkulce…)
Kromě toho společnost zjevně neoprávněně použila údaje 50 milionů uživatelů Facebooku bez jejich vědomí. Společnost CA obdržela uživatelská data od britského profesora Aleksandra Kogana, který provedl „vědecký výzkum osobnosti“ na Facebooku. Aplikace Facebook s průzkumem nazvaným „To je váš digitální život“ byla stažena asi 270.000krát, uvedl Facebook.
Uživatelé souhlasili s tím, že Koganova společnost dostane odpovědi a údaje a současně získala také přístup k některým základním profilovým datům od přátel prostřednictvím rozhraní Facebooku, pokud to umožnilo jejich nastavení ochrany osobních údajů. Podle Guardianu každý, kdo dokončil průzkum, umožnil přístup k těmto údajům průměrně u 160 dalších uživatelů. Údaje by měly být také použity ve volební kampani Donalda Trumpa. Jeden z iniciátorů brexitu Aaaron Banks tvrdil, že si společnost CA najal, ale šéf CA Nix to popírá. Věc je nejasná, stejně jako je neměřitelný vliv na americké volby.
Jisté ale je, že všechno, co napovídáte na Facebooku, se někomu může zdát užitečné. A taky je. A zatímco se budete zdráhat někde na vrátnici napsat své rodné číslo, někdo jiný na vašich údajích vydělá a nějakou politickou sílu jste si pustili až do bytu.