Věřili byste, že pivo vám může pomoci zhubnout? Zní to neuvěřitelně, nicméně odborníci z univerzity v Oregonu tvrdí, že přesně takový je výsledek jejich posledního výzkumu. Pivo podle nich obsahuje sloučeninu s názvem xanthohumol, která je běžnou součástí chmele. Právě tato látka má přitom schopnost snížit riziko vzniku metabolického syndromu, jenž indikuje vznikající obezitu, působí příznivě při zvýšeném krevním tlaku, či snižuje hladinu cukru v krvi.

Bohužel ovšem součástí zprávy je také zjištění, že člověk by pro zázračné účinky xanthohumolu musel vypít denně až 3,5 pint piva (téměř 7 litrů). Podle vědců ale existují i další důvody, proč se pití piva i přes obsah alkoholu nevzdávat.

1. Pivo působí proti vzniku ledvinových kamenů

Loňská studie prokázala, že pití piva snižuje riziko vzniku ledvinových kamenů. Finové z Národního zdravotního ústavu v Helsinkách sledovali na 27 tisíc mužů středního věku. Dospěli k závěru, že „každá láhev piva za den snížila riziko o 40 procent.“ Voda i alkohol z piva totiž zvyšují průtok a tvorbu moči, která se poté stává řidší. Alkohol navíc přispívá v vylučování vápníku, který je základní složkou ledvinových kamenů, usazujících se uvnitř těla.

2. Pivo vás chrání před infarkty

Podle studie z univerzity v Pensylvánii tmavé pivo dokáže až o polovinu snížit také riziko vzniku aterosklerózy, která vede později k infarktu. Kornatění tepen vzniká v důsledku ukládání tukových látek na stěny tepen. Především ve vyspělých zemích představuje významný zdravotní problém. V tomto případě ale rovnou vědci varovali, že „klíčem k úspěchu“ při pití piva je především jeho umírněnost.

3. Při pití piva vám nehrozí mrtvice

Lidé, kteří pijí pravidelně malé množství piva, mohou snížit riziko vzniku mrtvice až o 50 % ve srovnání s abstinenty. Ischemické mrtvice jsou nejčastějším typem cévní mozkové příhody. Krevní sraženiny při nich blokují průtok krve a kyslíku do mozku. Pokud pijete občas pivo, vaše tepny by měly být více flexibilní a průtok krve výrazně vyšší a rychlejší. Pivo navíc brání i samotnému vzniku krevních sraženin.

4. Pivo posiluje vaše kosti

Díky vysokému obsahu křemíku se pivo stará i o pevnost vašich kostí. Odborníci vypočetli, že pro tento pozitivní dopad by člověk měl pít denně jednu až dvě sklenice. Naopak při pravidelném pití velkého množství piva denně působí nápoj opačně a podílí se na oslabování stavby kostí, což může po delším čase vést i k častým zlomeninám.

5. Pivo působí i proti cukrovce

V roce 2011 vědci na Harvardu zjistili, že muži ve středním věku, kteří pijí jednu nebo dvě sklenice piva každý den, mají nižší riziko vzniku diabetu typu 2 až o 25 %. Doktor Michel Joosten studoval 38,000 mužů středního věku. Dospěl k závěru, že obsah alkoholu v pivu zvyšuje citlivost na inzulín, čímž pomáhá při prevenci diabetu. Navíc, pivo je dobrým zdrojem rozpustné vlákniny, která opět pomáhá kontrolovat hladinu cukru v krvi a hraje důležitou roli ve výživě lidí, kteří trpí cukrovkou. Ať už máte cukrovku nebo ne, sklenice piva je přesně to, co by vám objednal k pití váš lékař, píše The Telegraph.

6. Pivo zabraňuje vzniku Alzheimerovy choroby

Již v roce 1977 výzkumy ukázaly, že pivaři mohou mít až o 23 % nižší pravděpodobnost rozvoje kognitivní poruchy, Alzheimerovy choroby, nebo jiných forem demence. Jedna z teorií říká, že dobře známé kardiovaskulární výhody umírněné konzumace alkoholu, jako je například zvyšování dobrého cholesterolu v krvi, také vedou ke zlepšení průtoku krve v mozku a tím podporují jeho regeneraci. Obsah křemíku v pivu může být za tento pozitivní vliv také zodpovědný. Křemík totiž chrání mozek před škodlivými účinky hliníku v těle – což bývá jedna z příčin vzniku Alzheimerovy choroby.

7. Pivo umí léčit nespavost

Pivo je přirozeným lékem na nespavost. Před spánkem může působit jako prášek na spaní. Bylo prokázáno, že černé i světlé ležáky stimulují produkci dopaminu, který se předepisuje jako lék na nespavost (pokud jej tělo samo produkuje v nedostatečném množství).  Podle výzkumu na Indiana University School of Medicine již pár doušků piva zvyšuje množství dopaminu v mozku – pijáci se díky němu cítí klidnější a uvolněnější. Dávka, kterou pro takový účinek potřebujete, je ovšem pouhá jedna lžíce.

8. Pivo může zastavit šedý zákal

Pivo prospívá i vašim očím. Antioxidanty obsažené v nápoji chrání před poškozením mitochondrie. Šedý zákal se tvoří ve chvíli, kdy jsou mitochondrie – části buňky zodpovědné za přeměnu glukózy na energii -poškozeny vnější čočkou oka. Podle WHO je šedý zákal celosvětově zodpovědný za 48% případů slepoty v dospělosti (okolo 18 miliónů lidí). Antioxidanty chrání mitochondrie proti tomuto poškození, a proto oční lékaři doporučují jeden nápoj denně.

9. Pivo pomáhá při léčbě rakoviny

V lednu vědci na Národním setkání Americké chemické společnosti představili studii, podle jejíchž závěrů by pivo mohlo dokonce sloužit v boji proti rakovině a zánětlivým onemocněním. Kyseliny s názvem humulone a lupulone, které se nacházejí v chmelu, mají mít schopnost zastavit růst a množení nebezpečných bakterií. Vědci nyní doufají, že brzy najdou způsob, jak extrahovat nebo syntetizovat tyto sloučeniny v laboratoři a vytvořit z nich účinný lék proti rakovině.


Doporučené maximální denní dávky alkoholu podle WHO:

Obecně bývá za mírné užívání alkoholu považováno užití

  • maximálně jednoho tzv. standardního alkoholického nápoje denně (tj. cca 20 gramů čístého alkoholu) pro většinu žen a seniorů a
  • maximálně dvou alkoholických nápojů denně (tj. cca 40 gramů čistého alkoholu) pro většinu mužů.

Z hlediska míry rizika definuje WHO dávku

  • 60 gramů čistého alkoholu na den u mužů a
  • 40 gramů alkoholu na den u žen či seniorů

jako hranici, označenou za vyšší míru rizika a zároveň hranici, kdy je – při pravidelné denní konzumaci – alkohol již zcela jednoznačně zdraví nebezpečný.

Jedna sklenice, resp. tzv. standardní nápoj přitom obsahuje přibližně 20 gramů čistého alkoholu, a je reprezentován přibližně

  • jedním půllitrem piva,
  • dvěma decilitry vína nebo
  • 5 cl destilátu (jedním „panákem“).

V přepočtu na gram to znamená denní dávku v intervalu max.

  • 10–40 g pro muže a
  • 10–20 g pro ženy.

Doporučené maximální denní dávky v kategorii mírného pití alkoholu se v jednotlivých zemích liší.

Světová zdravotnická organizace (WHO) proto nedoporučuje překračovat obecné rozmezí 10–30 g alkoholu za den.

U žen by tato dávka měla být menší z důvodů fyziologických rozdílů vůči mužům. Jedná se zejména o nižší tělesnou hmotnost a sníženou aktivitu enzymů rozkládajících alkohol.