Zemi opět zaplnily billboardy s poněkud nerealisticky svěže vypadajícím portrétem Miloše Zemana a nápisem Zeman znovu 2018. Podle Zemanova poradce Martina Nejedlého ale nejde o kampaň, ale je to jen podpora. S tím nesouhlasí Jan Outlý z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Ve svém rozhovoru pro server iRozhlas.cz (5. 12.) řekl: „Ne. V tomto případě v tom není žádný rozdíl, tím méně ‚strašný rozdíl‘, jak se Martin Nejedlý vyjádřil. Podpora v podobě billboardů je nepochybně volební kampaní, jak ji definuje volební zákon. Pokud Martin Nejedlý tvrdí opak, usvědčuje se z neznalosti paragrafu 35 zákona o volbě prezidenta.“
Sotva se dá očekávat, že by Zeman o takové kampani nevěděl nebo že by snad byl proti. „Billboardová kampaň je nejspíše vedena s vědomím kandidáta Zemana. Billboardy používají stejnou grafiku jako Zemanův oficiální kandidátský web, na nějž navíc odkazují, a Zeman se proti tomu neohradil,“ říká Outlý.
„Kampaň realizovaná s vědomím kandidáta se nepovažuje za agitaci na vlastní pěst, ale započítává se do finančního limitu kandidáta. A kandidát je zodpovědný za její vyčíslení. Nejpozději tři dny přede dnem voleb musí Miloš Zeman na webu, který u úřadu registroval, uvést hodnotu této kampaně a započíst si ji do limitu…“
Potíž je v tom, že i když se s průtahy dozvíme, že zemanovský spolek kampaň zadal, nikdy se nikde nedočteme, kdo ji platil.
Outlý říká: ‚Vtip‘ má pravděpodobně spočívat v tom, že Miloš Zeman ve stanoveném termínu zřejmě zveřejní spolek přátel (spolek Přátel Miloše Zemana – pozn. red.) jako jednu osobu, která za billboardovou kampaní stojí, aniž by byli uvedeni dárci, kteří poslali peníze tomuto spolku. Bylo by to formálně vzato legální. Nakolik je to v pořádku, nebo nakolik je to případně využívání legálních možností k oddálení zveřejnění identity dárců, nechť posoudí čtenáři sami.“
O co jde, pochopí i poměrně jednoduchá mysl, pokud není ovlivněna nějakými předsudky. Nás by ale zajímalo, za čí peníze se má Zeman opět stát prezidentem. Musí to být buď někdo, kdo má široké srdce a Zeman se mu líbí jako prima chlapík (lidé mají různý vkus), nebo někdo, kdo se znovuzvolením spojuje své vlastní zájmy. Musí to být velké zájmy, protože to všechno stojí dost peněz.
Sám Nejedlý, u něhož nemáme k dispozici ani celý jeho životopis a nevíme přesně, co vlastně dělal celé roky v Rusku, je ale exponentem ruských zájmů. Pravda, jako jednatel pobočky Lukoilu u nás nebyl moc úspěšný. Společnost, ve které měl čtyřicetiprocentní podíl, skončila v likvidaci. Společnost měla dluhy převyšující sto milionů korun. Dluhy zaplatil nakonec ruský Lukoil a na dotazy, proč se taky nepodílel na uhrazení, Nejedlý neodpovídal.
Máme tady tedy docela velký prostor pro spekulace, odkud mohou být peníze na Zemanovu kampaň. Zeman sám už nejeví známky nějaké soudržné osobností. Spíš je taková výslednice cizích zájmů, jejichž původci budou chtít Zemana ve funkci udržet za každou cenu, dokud bude jejich figura dýchat.
Když Zeman jmenoval Andreje Babiše premiérem, dal mu doporučení, aby si nevšímal toho, co o něm píší komentátoři v médiích. Zeman novináře nenávidí, protože mu kladou otázky, na které neumí hodnověrně odpovídat. Proto má rád úslužné poskoky, kteří ho nějakým nepříjemným dotazem nezaskočí a nezarmoutí jeho státnickou neomylnou moudrost.
Bohužel jsme v situaci, kdy se různým konspiračním webům s nejasnými a těžko dohledatelnými majiteli podařilo u části občanů vyvolat dojem, že takzvaný mainstream je nedůvěryhodný. To vytváří úrodné pole pro pohrdání jakoukoli kritikou. Pokud bude Zeman zvolen, nebude prezidentem „všeholidu“, ale prezidentem naivků, najatým hercem, který hraje v cizím kusu, a všech těch, kterým slibuje lásku, úctu a věrnost.
Dokud nás smrt nerozdělí…