
Miloš Zeman FOTO: ČTK
FOTO: ČTK

V nastávajících prezidentských volbách si Miloš Zeman užívá výhody, které ostatní kandidáti nemají.
Zeman, který údajně nevede kampaň, má své billboardy po celé České republice včetně těch nejmenších venkovských měst a středních obcí. Finanční náročnost této kampaně lze zatím jen těžko odhadnout, ale ve srovnání s protikandidáty je Zemanův náskok zřetelný.
Na financování Zemanovy kampaně se již tradičně podílejí byznysmeni, jejichž zájmy jsou spojeny s ruským vlivem. Ukázkovým příkladem je kromě Martina Nejedlého z firmy Lukoil zejména téměř monopolní dodavatel vojenské techniky pro českou armádu Jaroslav Strnad, který úzce spolupracuje s prokremelským podnikatelem Alexejem Beljajevem. Tato skupina získala díky propojení Zemana s Babišem a ovládání resortu obrany hlavní vliv v českém zbrojařském průmyslu. Ostatní kandidáti nemají za sebou srovnatelnou finanční sílu.
[ctete postid=“55661″ title=“Největším sponzorem zemanovské Strany práv občanů je firma Babišova přítele z Petrimexu“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2016/04/Alexej-Beljajev-1-385×230.jpg“ excerpt=“Bývalá slovenská politička a diplomatka Magda Vašáryová před několika dny v rozhovoru “ permalink=“http://forum24.cz/zemanovskou-stranu-prav-obcanu-sponzoruje-firma-babisova-pritele-z-petrimexu-2/“]55661[/ctete]
Další zásadní výhodou Miloše Zemana je vliv Babišových médií, které – až na výjimku Lidových novin – Miloše Zemana nekritizují. Zejména jde o kdysi liberální deník Mladá fronta DNES, který pod vedením Babišova šéfredaktora Plesla již delší dobu Miloše Zemana nepokrytě podporuje.
Z českých televizních stanic je na Zemanově straně jednoznačně menší TV Barrandov, kde má Zeman neomezený prostor v pozitivně vedených rozhovorech. Dvě silné komerční televize TV NOVA a TV Prima nepřinášejí informace, které by mohly Miloše Zemana poškodit. Ostatní kandidáti nemají v televizích oproti Zemanovi žádné výhody a jejich možnosti se prezentovat jsou omezené na konkrétní pořady. Lze říci spolu s Orwelem, že všichni kandidáti jsou si ve svých možnostech rovni, jen Miloš Zeman je rovnější.
Demokratičtí kandidáti jsou při své komunikaci s veřejností odkázáni na více méně „pražská média“, která nemají na českém venkově výraznější dosah. Ačkoli v hlavních městech Čech i Moravy se opticky může zdát, že podmínky všech relevantních kandidátů jsou vyrovnané, tak průzkum po českém venkově ukazuje opak. Městské obyvatelstvo žije v iluzi svobodných voleb, ale o výsledcích rozhoduje obyvatelstvo na maloměstech a obcích, které má početní převahu a snadno podléhá populistickým a lživým tézím o ohrožení masovou migrací, která se přitom České republice zcela vyhnula. Lži o uprchlících jsou přitom hlavním tématem Zemanova poselství směrem k jeho venkovským voličům.
Další výhodou Miloše Zemana, a to tou jedinou oprávněnou, je to, že již prezidentem je a požívá tudíž možností komunikace, jež plynou z výkonu jeho funkce.
Miloš Zeman během svého prezidentského období prudce změnil Českou republiku. Odsunul dosavadní ústavní zvyklosti a nastolil prvky autokratického vládnutí. Tím přiblížil dosud liberální a prozápadní Českou republiku k politickému systému, který známe z Ruské federace. Volby jsou sice formálně svobodné, ale za kulisami existuje značný tlak na to, aby vyhrával vždy jen jeden kandidát. Pokud Miloš Zeman v prezidentských volbách vyhraje, bude tento trend k Putinovu stylu vládnutí definitivně potvrzen.
Proti Zemanovým šancím mluví to, že demokratická a svobodomyslná část české společnosti je stále relativně silná, byť vnitřně rozdělená. Na rozdíl od své autoritativní protiváhy je totiž pluralitní.