Vysněný Zemanův kanál Dunaj–Odra–Labe je projekt dost problematický. Co by měl přinést a v čem jsou rizika, bylo tématem pořadu Pro a proti na Českém rozhlase.

Jan Skalický, předseda Asociace Dunaj–Odra–Labe a bývalý ředitel Ředitelství vodních cest ČR tvrdí: „Každá varianta návrhu plní nějakou jinou roli. Varianta přímého napojení na Dunaj odvádí nejen povodňové vlny, ale umožňuje čerpání vody z Dunaje.“

Podle něj má koridor dopravní funkci v 15 procentech, zadržení vody v krajině tvoří 30 procent a protipovodňová ochrana je kolem 20 procent. „Jen z hlediska protipovodňové ochrany se severojižní větev Odra–Dunaj zaplatí přibližně za osm povodní – respektive náprav jejich škod.“

Proti tomu ale stojí názor zástupce ředitele Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy Bedřicha Moldana. Ten si myslí, že se kanál nevyplatí v žádném ohledu: „Ekonomicky i ekologicky ho považuji za úplnou katastrofu. Ale jsem naprosto přesvědčen, že se nikdy neuskuteční…. Potěšilo mě, že pan Skalický uznal, že těžiště rentability kanálu není v dopravě. Protipovodňová ochrana, ale i ochrana proti suchu podle mě i odborných studií naprosto žádný přínos pro zadržení vody v krajině nemá.“

Podle něj není ani pravda, že by kanál pomohl v boji se suchem. „Tou základní věcí je udržet vodu v krajině, nikoli ji čerpat z Dunaje. Kdyby bylo velké sucho, bude nedostatek vody i v Dunaji.“

Nepomohl by ani proti povodním. Stejně jako vltavská kaskáda může zabránit jen menším povodním a povodňovou vlnu trochu rozmělnit v čase. Kanál by navíc fungoval tak, že by vytvořil prostory podobné přehradám, což není zřejmě to, co bychom chtěli.

Je dobré si uvědomit, že ministerstvo dopravy odhaduje náklady na 610 miliard korun. To všechno v době, kdy nemáme dostavěnou ani základní síť dálnic. Když se mluví o stavu pražských mostů, možná by stálo za to prozkoumat i ty ostatní v Česku. Státní rozpočet je i v době ekonomického růstu schodkový a do toho se mluví o nákladech na dostavbu Temelína a budou dosluhovat Dukovany. Na obranu nedáváme stále tolik, kolik jsou ona dvě procenta HDP, jak po nás požaduje NATO.

Stejně jako v případě Temelína a dalších staveb můžeme očekávat, že se nakonec zaplatí mnohem více. Peníze skončí v kapsách lidí, kteří mají pochopitelně zájem na tom, aby těch peněz bylo co nejvíc a se stavbou se moc nespěchalo, jako vždycky. Už vidíme, jak se najednou objeví nějaké nečekané geologické studie, které zjistí, že je třeba dělat něco jiného, někde jinde a jinak.

Zemanův kanál tak ze všeho nejvíc připomíná pyramidu egyptského faraona. Ta ovšem mohla mít aspoň nějaký astrologický význam a turisté utrácejí peníze, aby se na to mohli koukat. V to asi nemůžeme ohledně tohoto megalomanského vodního projektu moc doufat.

Revue Forum Banner
Jan Jandourek
Jan Jandourek
Komentátor deníku FORUM 24
Další články autora