PŘEDVOLEBNÍ DENÍK / Spousta méně informovaných lidí si u nás myslí, že na půdě evropských institucí bojuje za zájmy automobilového průmyslu nová kometa politické scény Motorista Filip Turek. Vliv tohoto zástupce „českého lidu“ je ve skutečnosti nulový. Přitom čeští europoslanci právě v těchto dnech zaznamenali pozoruhodný úspěch právě v této oblasti.
Čeští europoslanci, kteří působí v nejsilnější frakci Evropského parlamentu, tedy v klubu Evropské lidové strany (EPP), přesvědčili své kolegy o nutnosti zmírnit tlak na automobilky ohledně plnění emisních cílů. Konkrétně jde o to, že se dojednané emisní cíle mají rozložit do tří let a tím by automobilky nemusely být vystaveny pokutám. S tímto návrhem přitom souhlasí zejména Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA). Jednou z vyjednavaček této nové politiky byla Danuše Nerudová (STAN), která uvedla, že vyjednávání v rámci frakce bylo velmi těžké, ale nakonec se podařilo dohodnout „silný kompromis“. Nerudová byla při vyjednávání také v úzkém kontaktu se zástupci automobilky Škoda z Mladé Boleslavi.
V posledních dnech s obavami sledujeme, že evropský automobilový průmysl prochází krizí, kterou způsobila zjevně nedomyšlená mánie po překotném zavedení bezemisních technologií. Evropské firmy také drtí konkurence levných aut z Asie. Obyvatelé evropských zemí přitom nejsou z nabídky a schopností elektrických aut tak nadšení, jak si mnozí politici v EU mysleli, a poptávka po elektrických modelech poklesla. To ohrožuje ekonomickou stabilitu zejména německého Volkswagenu, který oznámil přes protesty svých zaměstnanců značné úspory i propouštění. Kdyby se tento problém přelil do české ekonomiky, znamenalo by to ve volebním roce 2025 skutečný malér pro české proevropské strany. Proto je zdrženlivost na místě.
Jistě, že je správné usilovat o nižší znečišťování přírody. Ale bylo by moc dobře, aby výsledkem takové snahy nebylo další otevírání dveří k nástupu autoritářům, fašistům a demagogům.
V evropské frakci EPP křesťanskodemokratických a středopravicových stran zasedají za Česko poslanci KDU-ČSL, TOP 09 a STANu. Je prakticky jisté, že konzervativní frakce ECR (Evropští konzervativci a reformisté) v níž je také česká ODS, návrh na lepší podmínky pro automobilky rovněž podpoří, protože tato politika odpovídá také postoji vlády Petra Fialy.
Toto vše je třeba uvést pro pořádek. Až tady zase uslyšíme křik, jak naše demokratické strany nebojují za české zájmy. Jednak to není pravda a jednak je podstatné namísto kverulantské politiky mít reálný vliv v evropských institucích.