Státní loterie Účtenkovka má za sebou dva roky existence. Podle Ministerstva financí je úspěšná, i když zdaleka nenaplnila původní představy. Zájem o ni klesá, podporuje závislost na gamblerství a je živnou půdou pro podvodníky. Stát ji nemá pod přímou kontrolou.
Ministerstvo financí bilancovalo dvouleté fungování Účtenkovky, která odstartovala v říjnu 2017. Od počátku otevřeně přiznávalo, co je jejím hlavním smyslem. „Když si od obchodníka přebíráte účtenku, zvyšujete tím efektivitu evidence tržeb a přispíváte k řádnému výběru daní v naší zemi. Se zavedením loterie se proto počítalo už od počátku příprav zákona o EET,“ uvádí na svých stránkách.
Kontroloři za 200 milionů
Babišova vláda tak angažuje a motivuje statisícovou armádu dobrovolných kontrolorů, kteří pomáhají státní správě v jejích už tak rozbujelých inspekčních aktivitách. Celkové náklady na ceny, provoz a reklamu dosáhly za dva roky téměř 200 milionů korun.
„Účtenkovku považujeme vzhledem k počtu hráčů i registrovaných účtenek za úspěšný projekt. Za úspěch považujeme také minimální pokles počtu hráčů, který je v čase nevyhnutelný u každé loterie či obdobné hry. Neoddiskutovatelný je přínos pro motivaci hráčů přebírat účtenky,“ hodnotí dnes Ministerstvo financí.
Jak je už zvykem rezortu ministryně Schillerové, lakuje realitu příliš na růžovo. Ještě dnes prezentuje na webu Účtenkovky pochybný průzkum agentury STEM, ze kterého vychází zájem až 70 procent lidí o slosovatelné účtenky. Schillerová při jejím rozjezdu avizovala, že by za úspěch považovala účast milionu lidí.
Zájem klesá, reklama nepomáhá
Ve skutečnosti se do loterie zapojí každý měsíc zhruba 4 procenta dospělé populace. Její účast v posledním slosování v polovině října klesla na historicky nejnižší úroveň 338 tisíc lidí, což je o třetinu méně než v nejlepším tahu v listopadu 2017.
Sestupný trend zájmu o Účtenkovku je o to tristnější, že na něj letos Ministerstvo financí reagovalo napumpováním dalších 3,2 milionu korun za marketing. Reklamní spoty byly z poloviny vysílány na rádiu Impuls, spadajícího do holdingu Agrofert. Je to další důkaz do očí bijícího a dříve nemyslitelného střetu zájmů, který už prochází téměř bez povšimnutí. Hodí se každá koruna, když to někdo zaplatí.
„Účtenkovka se zkrátka vyplatí. Státní kase i občanům. Zapojte se do ní ještě dnes,“ hlásají propagandistické slogany. Jak komu. Každý měsíc se sice losuje 21.025 výher, ale z toho je atraktivních od 20 tisíc do milionu korun pouze 25. Drtivou většinu z nich (20 tisíc) tvoří ceny ve výši 100 korun. Pravděpodobnost vyhrát slušnou cenu je při průměrném počtu 15 milionů slosovatelných účtenek velmi nízká.
Co se však během dvouletého provozu Účtenkovky opravdu podařilo? Vyvolat některé patologické hráčské jevy včetně zjevných podvodů, popírajících původní smysl loterie.
12 tisíc účtenek za měsíc
Server iROZHLAS.cz přinesl informaci o podivných praktikách v této loterii, které se účastní i hráči schopní přihlásit za měsíc 11 až 12 tisíc účtenek. Už dříve byly známy celkem běžné případy, že nejaktivnější účastníci registrovali měsíčně několik tisíc účtenek. Noví rekordmani však posunuli hranice myslitelného.
Jejich výkony jsou o to více ohromující, jelikož pravidla hry připouštějí možnost přihlásit jednu účtenku z jednoho obchodu denně, aby nedocházelo k dělení nákupu na několik položek. Největší superman by tedy musel za den absolvovat 400 nákupů, každý v jiném obchodu.
Je zjevné, že realita je jiná, a hráči s tisícovými objemy účtenek obcházejí pravidla. „Lidé zjistili, že nezáleží na hodnotě účtenky. V podstatě si můžete založit obchod a vytvářet tisíce účtenek,“ popsal programátor Marek Sušický, který dlouhodobě sbírá data o EET.
Další možností je směna nebo nákup účtenek přes specializované facebookové profily a bazary účtenek. Za každou účtenku tady zájemce zaplatí jeden kredit. Například stránka Bazar účtenek vychází vstříc i těm, kdo nechtějí účtenky sbírat a nahrávat, mohou si kredity i koupit: 140 kreditů vyjde na sto korun a 1800 kreditů na 990 korun.
Schillerová nemá data
Schillerová odmítá, že by mohla být Účtenkovka ovládána počítačovými roboty a podvodníky. „Ministerstvo financí má k dispozici nástroje, jak případné nekalé jednání hráčů odhalit a sankcionovat,“ uvedla. Jenže k tomu nikdy nedošlo, žádný hráčský účet dosud nebyl zrušen.
Samotný rezort navíc přiznává, že nezjišťuje detailnější informace o účtenkách a hráčích, dostává pouze seznamy výherců. Data má k dispozici provozovatel loterie, společnost Wincor Nixdorf.
Ministryně financí vylučuje jakékoli pochybení a zřejmě jí nepřipadá divné, když někdo přihlásí několik stovek nákupů denně. Přesto přiznává, že „zvažuje určité úpravy herního plánu i systému účtenkové loterie, které pravděpodobně představí do konce roku“.
Slovenské fiasko
Další selhání státu, který umožňuje podvody a nerovné podmínky pro účastníky už tak absurdního projektu, by si mohlo Ministerstvo financí ušetřit, kdyby podrobněji analyzovalo obdobný a stejně neúspěšný slovenský produkt.
Ficova vláda spustila státní loterii před několika lety a s odstupem času ji lze považovat za fiasko. Nejenže prudce klesl počet jejích účastníků z počátečních 300 na současných 80 tisíc. Alarmující jsou především závěry slovenského Nejvyššího kontrolního úřadu.
Podle zjištěných údajů na Slovensku registrovalo 40 nejaktivnějších hráčů deset procent všech účtenek a získalo zhruba deset procent všech výher. Pouhých pět procent účastníků loterie přitom registrovalo polovinu všech účtenek. Nejaktivnější slovenský gambler v kontrolovaném období zaregistroval neuvěřitelných 198.937 účtenek, tedy 6.631 nákupů denně. Když už česká vláda tuto šarádu kopíruje, proč se aspoň nepoučí?
Patologičtí gambleři
I u nás už přitom platí stejné závěry, že stát vytvořil vrstvu chorobně závislých hráčů. Tito „účtenkoví maniaci“, orientující se na fyzický sběr dokladů, o sobě nechali slyšet už krátce po rozjezdu české mutace Účtenkovky. Jejich chování popsal server iDnes (22. 12. 2017).
Například Honza zaregistroval za měsíc 500 účtenek, vyhrál 300 korun. Kvůli loterii změnil způsob nakupování. „Chodím na nákup častěji. V jednom obchodě koupím čtyři rohlíky, v dalším žvýkačky, v drogerii pak sprchový gel. Dřív jsem to kupoval v jednom. Nebo sednu do auta, obrazím obchody a seberu účtenky,“ svěřil se. Při takto vynaložené energii je výše uvedená výhra pouhou almužnou.
Jinou metodu představil Pavel. „Sbírám účtenky v prostoru za pokladnou. Pokud jdu po ulici a najdu nepoškozenou čitelnou účtenku, tak si ji pochopitelně vezmu taky,“ tvrdí. Další gambleři vybírají koše nebo se ptají prodavaček, zda nemají některé účtenky navíc.
Příliš normální to není. Babišova vláda podporuje patologické gamblerství a motivuje podvodníky všeho typu. Nejjednodušším řešením je Účtenkovku ignorovat, ale zůstává vážná otázka, proč takové drahé nesmysly platit z daní?