Sotva odezněla bitva o policejní reorganizaci, schyluje se v koalici k dalšímu střetu. Vláda má projednat návrh ministra dopravy Dana Ťoka na prodloužení smlouvy s firmou Kapsch na výběr mýta o tři roky. Bez výběrového řízení, jelikož ministři ANO nedokázali za dva a půl roku pohnout s novým tendrem. Tento postup je považován za nezákonný, státu hrozí výpadek téměř 10 miliard korun ročně.
[ctete]66683[/ctete]
Mýto: Největší ekonomický problém vlády
„Odborníci“, které Andrej Babiš dosazuje do svých úřadů místo „neschopných“ politiků, se potýkají s velkými problémy. Stále častěji jsou usvědčováni z nekompetence a ministerstvo dopravy není výjimkou. Spor o mýto je však natolik závažný, že jej lze považovat za největší ekonomický problém Sobotkovy vlády.
V první řadě nesou odpovědnost ministři dosazení hnutím ANO Antonín Prachař a zejména Dan Ťok, přičemž oba předcházela pověst úspěšných manažerů z privátní sféry. Přinejmenším u Ťoka, který svého předchůdce vystřídal už v prosinci 2014, byla tato marketingová nálepka sporná od samého počátku. Když nastupoval na ministerstvo z postu generálního ředitele Skansky, nechal za sebou rekordní ztrátu 890 milionů korun v roce 2013, přičemž propad této stavební firmy pokračoval i nadále.
Ťok převzal rezort v situaci, kdy jej Prachař opouštěl po řadě manažerských selhání. V inkriminované věci výběru mýtného se mu po průtazích podařilo v tendru vybrat projektového manažera Arthur D. Little za nejnižší cenu 23 milionů korun. Jeho úkolem bylo připravit otevřenou soutěž na budoucí provozování mýtného systému, jelikož desetiletá smlouva s firmou Kapsch končí v roce 2016.
Ťokovy názorové veletoče
Nový ministr krátce po nástupu do funkce Prachařův tendr zrušil s tím, že prý není potřeba, a stejně by byl napaden u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Žádné důkazy k tomuto tvrzení však nepředložil. Založil poradenskou státní firmu Cendis, ale nakonec kvůli její neschopnosti otočil a dospěl k závěru, že soutěž na výběr mýtného připraví externí projektový manažer.
Názorový veletoč završil loni v říjnu volbou společnosti Deloitte bez výběrového řízení za 52 milionů korun. Pořídil tedy zhruba dvakrát dráže, než jeho předchůdce. Tehdy požadoval vysvětlení i premiér Sobotka, protože ministerstvo dopravy o tomto kroku neinformovalo vládu předem, což je u smluv podobného rozsahu podmínka. Aby nebylo všem pochybnostem konec, stejná firma byla vybrána za projektového manažera pro soutěž na výběr mýta už v roce 2006, kterou Ťok, zahnaný okolnostmi do kouta, často kritizuje.
„My teď plnou parou směřujeme k tomu, abychom koncem roku byli schopni vypsat soutěž na provozovatele stávajícího mýta. Je to připravené a bude to, já to chci garantovat,“ prozradil Ťok krátce nato České televizi. Bohužel se mýlil.
V lednu letošního roku ÚOHS výběr mýtného manažera zatím nepravomocně zrušil a navíc udělil ministerstvu dopravy čtvrtmilionovou pokutu. Zakázka a faktury však jedou nerušeně dál. Od té doby ministr neudělal nic.
Už v té době Ťok prosazoval pokračování výběru pomocí stávajících mýtných bran a přiznal, že veřejnou soutěž na technologicky neutrální výběr mýta nestihne. Navrhuje prodloužení smlouvy s Kapschem o tři roky za 6 miliard korun, a teprve poté vypsání technologicky neutrální otevřené soutěže. Dostal se pod palbu kritiky, že současnou firmu Kapsch zvýhodňuje a pomíjí konkurenční satelitní systém.
Spor v ANO: Šlechtová proti Ťokovi
Dnes to vypadá, že po mnoha odkladech, výmluvách a nesplněných slibech začíná koaličním partnerům docházet trpělivost. Zároveň téměř všem, zřejmě kromě Ťoka, dochází, jak velký průšvih může nastat, pokud se nepodaří dosáhnout právně nenapadnutelné podoby provozování mýta od ledna 2017.
Pozoruhodné je, že záměr ministerstva dopravy napadá i ministerstvo pro místní rozvoj Ťokovy kolegyně z hnutí ANO Karly Šlechtové. Tento postup nedoporučila její pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky s tím, že pro zadání zakázky bez tendru kvůli nedostatku času není zákonný důvod. Podle ní si totiž zpoždění způsobilo ministerstvo dopravy samo. I další dvě vládní poradní komise považují postup Ťokova rezortu za nezákonný, a ČSSD dává najevo, že jej v takovém případě nepodpoří.
„Hrozí tady, že od 1. ledna příštího roku se mýto nebude vybírat. My chceme odpovědi na zásadní otázky, jestli ministerstvo dopravy má nějakou záložní variantu,“ prohlásil ministr vnitra Milan Chovanec na tiskové konferenci.
„Ministerstvo dopravy v podstatě přichází s řešeními, která pro nás jsou velmi obtížně akceptovatelná. Je to právně velmi složité a nikdo nechceme udělat chybu,“ přidává se předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek.
Pravicová opozice navrhuje jako jediné možné řešení zákonnou úpravu za široké dohody v parlamentu, jelikož „neexistuje bezpečný legislativní prostor, aby se smlouva prodloužila.“ Na to však Ťok nechce slyšet, trvá na svém návrhu a kritiku považuje za předvolební boj.
Bude zablokována silniční doprava?
Jak ale upozorňuje bývalý generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák, důsledky pro Českou republiku mohou být dramatické. Jednak hrozí propad výběru mýtného ve výši 800 milionů korun měsíčně, ale i přesun tranzitní kamionové dopravy z jiných zemí, tedy kompletní zablokování hlavních silničních tras v České republice.
Čermák zároveň vyvrátil Ťokovy výmluvy na své předchůdce. Za dva a půl roku mohli ministři za hnutí ANO situaci vyřešit, jelikož měli o blížícím se konci smlouvy s Kapschem dostatečné informace a příslušná vládní usnesení.
Navíc prosakují zprávy, že v případě, že ministerstvo dopravy přidělí zakázku na provozování mýta na léta 2017 – 2019 napřímo stávajícímu provozovateli, další uchazeč SkyToll tento postup napadne žalobou. To by mohlo následující proces zdržet a významně zkomplikovat.
Ťok se dostává do slepé uličky. Na pomoc mu přispěchal pouze jeho stranický šéf Andrej Babiš, který odmítá jeho rezignaci, jak se o ní začíná spekulovat. Znovu označil ministra Chovance za „podrazáka, který se snaží vyvolávat další konflikt v koalici.“
Jak se vyjádřil na adresu Šlechtové, není známo. Je však zjevné, že hrozící kolaps výběru mýta a miliardové výpadky ve státním rozpočtu jdou naplno za ministry hnutí ANO, i s případnou trestně právní odpovědností. A žádné výmluvy a twitterové silácké výkřiky na tom nic nemění.
[ctete]66631[/ctete]