Internet je prostorem budoucnosti, z reálného života se tam přesouvá stále více aktivit. Pomyslným domovem se pomalu stává i v politické komunikaci s veřejností, především díky sociálním sítím, které jsou dnes jako PR nástroj zcela nepostradatelné. Nebo ne? Podívejme se na 7 nejlépe umístěných stran z posledních průzkumů veřejného mínění a jejich popularitu v sociálních médiích.
Zaměříme se na počet sledujících, přičemž je nutné si uvědomit, že každý subjekt má ještě mnoho dalších substránek svých lokálních organizací, např. krajských apod. Vycházíme tedy pouze z údajů na hlavních stránkách subjektů. U každé strany se podíváme také na čelního lídra a jeho oblíbenost mezi internetovými uživateli. Data jsou platná zhruba ke čtvrteční půlnoci.
Celkem bude tedy pět hodnotících kritérií: Počet fanoušků strany na Facebooku, Twitteru a Youtube a počet fanoušků hlavního lídra na Facebooku a Twitteru; svůj osobní profil na Youtube lídři stran nemívají.
Největší favorit říjnových voleb, hnutí ANO, nedominuje jen volebním preferencím. V součtu zmíněných kritérií je na tom téměř o dvojnásobek lépe, než druhý subjekt v pořadí (SPD), celkem téměř 570 tisíc fanoušků. Více než polovina z toho je především zásluhou Twitteru, přestože ANO jako hnutí ho překvapivě nepoužívá. Osoba Andreje Babiše tam totiž má přes 330 tisíc sledujících; řada z nich ale bude ještě z doby, kdy byl Babiš jen podnikatelem. Na Facebooku se jeho osobní profil i stránka jeho hnutí pohybují dohromady nad 200 tisíci fans. Co se Youtube týče, tady je to číslo relativně nicotné – jen necelých 5 tisíc. I tak je na tom ale v rámci této videoslužby lépe, než většina ostatních stran.
Daleko za hnutím ANO je SPD s Tomiem Okamurou. Strana samotná má na Facebooku sice jen přes 30 tisíc fanoušků, ale osoba Tomia Okamury přesahuje hodnotu 260 tisíc, čímž se stává nejsledovanějším politikem na Facebooku a druhým nejsledovanějším ze všech sociálních sítí. Twitter si SPD neoblíbila, i Okamura samotný na něm má pouhých 3309 followerů. Co se Youtube týče, tady nová Okamurova strana vyhrává s celkem 6674 odběrateli. V celkovém součtu se SPD a Okamura pohybují kolem 300 tisíc fanoušků.
V závěsu následuje TOP09, která je v poslední době známá jako „strana pro mladé“. Na Facebooku má 112 tisíc fanoušků, její předseda Miroslav Kalousek přes 42 tisíc. Ještě oblíbenější je Kalousek na Twitteru, kde má přes 46 tisíc následovatelů, strana samotná jen 16 tisíc. Na Youtube se TOP09 pohybuje okolo dvou tisíc. Celková hodnota všech pěti kritérií je zhruba 220 tisíc.
Teprve na čtvrtém místě se dostávají na řadu tradiční strany. ODS je v součtu sociálních sítí těsně pod stotisícovou hodnotou a nejvíce fanoušků má na Facebooku, celkem 45 tisíc, zatímco Petr Fiala jen necelých 25 tisíc. Twitter se u obou pohybuje kolem 15 tisíc, Youtube jen necelých 1300.
Co se KDU-ČSL týče, ta má na Facebooku téměř 20 tisíc sledujících, Pavel Bělobrádek jen 7 tisíc. Na Twitteru je to přesně obráceně – 6660 pro stranu a přes 20 tisíc pro předsedu. Na Youtube je křesťanská demokracie nejhorší ze všech, má jen 216 odběratelů.
Předposlední ČSSD má na Facebooku 23 tisíc sledujících, předseda Chovanec jen něco málo přes 5 tisíc (abychom byli fér, nedávný předseda Bohuslav Sobotka se pohybuje nad 16 tisíci). Twitter hraje spíše pro Chovance, který tam dosahuje téměř 15 tisíc followerů, naproti tomu strana samotná jen 8 tisíc. Na Youtube má ČSSD desetkrát víc videí než odběratelů – těch je pouze 427.
A zdaleka nejhůře se umístila KSČM, která v součtu nedosáhla ani na 9 tisíc fanoušků; to je celkem 63x (!) méně než strana ANO spolu s jejím lídrem! Na Twitteru se komunisté pohybují jen v řádu několika desítek followerů, na Youtube nepřesahují čtyřstovku odběratelů a Facebook strany má jen pár desítek přes 8 tisíc lidí.
Zároveň se nabízí otázka, která už byla zmíněna na začátku článku, zda jsou sociální sítě pro politické subjekty skutečně tak klíčové, jak se myslí, když porovnáme první dvě nejlepší strany z průzkumů – ANO a KSČM, obě na zcela opačném spektru co se aktivity a popularity na sociálních sítích týče. To však nelze považovat za příliš překvapivé, vzhledem k tomu, že KSČM je strana v tomto smyslu velmi konzervativní a její voliči jsou většinou lidé spíše staršího věku, pro něž internet není určující. Jelikož si ale Andrej Babiš získává velkou část své popularity právě z jeho intenzivní aktivity na Facebooku, lze říct, že sociální sítě v dnešním politickém světě důležitou roli hrají. Jestli zásadní, to už je otázka spíše filozofická.
Na závěr ještě stručné shrnutí součtu všech pěti kritérií na třech sociálních sítích (Facebook, Twitter, Youtube) u sedmi politických stran:
ANO a Andrej Babiš – 569.330 sledujících
SPD a Tomio Okamura – 302.181 sledujících
TOP09 a Miroslav Kalousek – 219.698 sledujících
ODS a Petr Fiala – 99.803 sledující
KDU-ČSL a Pavel Bělobrádek – 53.576 sledujících
ČSSD a Milan Chovanec – 51.792 sledujících
KSČM a Vojtěch Filip – 8.902 sledující