Spolek OBRAZ – Obránci zvířat na sociálních sítích v březnu zveřejnil záběry, na kterých jsou vidět otřesné podmínky kuřat na několika farmách společnosti RABBIT podnikatele Zdeňka Jandejska. Soud ale později spolku zakázal záběry používat. Nyní také čelí žalobě od supermarketu Albert. Podle spolku požaduje řetězec omluvu a ukončení kampaně.
„Obránci zvířat čelí žalobě od jedné z největších mezinárodních korporací působících v Česku,“ oznámili v tiskové zprávě. Supermarket Albert je žaluje za kritiku podmínek v chovech, odkud řetězec odebírá kuřata pro svou značku „Albertovo čerstvé“. Žaloba požaduje po Obráncích zvířat omluvu a ukončení kampaně. Vedle toho si Albert nárokuje u Rozhodčího soudu doménu www.albertovakrutost.cz, na které se nachází obsah stejnojmenné kampaně.
Albert podal žalobu na Obránce zvířat společně s firmou RABBIT agrobarona Zdeňka Jandejska. Jeho společnost zažalovala Obránce zvířat už na začátku května. Záběry zveřejněné spolkem totiž pochází z farem jeho společnosti, která dodává do velké části maloobchodní sítě v Česku.
Na základě květnové žaloby Krajský soud v Českých Budějovicích zakázal spolku materiály z chovů kuřat nadále využívat. V předběžném opatření soud zakázal užití videí a fotografií z chovu, ale i použití konkrétních slovních spojení popisujících podmínky chovu.
„Nejbizarnější na žalobě je, že Albert požaduje omluvu. Máme se omluvit, protože jsme zveřejnili pravdu o tom, že se přešlechtěná kuřata nemohou postavit na vlastní nohy, umírají hladem a žízní a dusí se čpavkem z promáčené podestýlky. Albert se požadavkem na omluvu vysmívá všem lidem, kterým na zvířatech záleží, a do Albertu píšou a volají, aby s utrpením kuřat skoncoval,“ uvedl k situaci vedoucí kampaně Albertova krutost Radim Trojan.
„Albert se neustále schovává před odpovědností za trpící zvířata. Nejdříve za svého dodavatele, teď za žalobu a drahé právníky. Místo toho, aby stejně jako na Západě životy kuřat zlepšil, se Albert neustále vymlouvá a svaluje odpovědnost na všechny kolem. A taky se vysmívá českým zákazníkům, kterým nabízí druhořadou kvalitu. Tak nekvalitní zboží se dostává pouze na české pulty. V dalších zemích, kde Albert působí, si to nedovolí,“ řekl Trojan. Pokusy zmocnit se webové domény prý chápe jako útok na svobodu internetu.
Cílem kampaně Obránce zvířat je, aby se Albert zavázal, že skončí s prodejem znetvořených kuřat, a přijal tak mezinárodní závazek European Chicken Commitment (ECC) k lepším podmínkám chovu. V Belgii a Nizozemsku, kde supermarket také působí, už totiž kuřata z drastických velkochovů neprodává.
Ke kampani se přidaly i další známé osobnosti jako zpěvačka Jana Fabiánová nebo herec Václav Neužil. Společně požadují, aby Albert, stejně jako v zahraničí, vyžadoval lepší standardy chovu kuřat.
Albert kritiku odmítá
Albert už dříve kritiku odmítl, na začátku dubna se kvůli kampani také se zástupci spolku setkal. Proti kampani se ohradil a podrobněji představil standardy animal welfare a iniciativy na podporu extenzivních chovů a drůbeže z volného výběhu.
„Albert pracuje na zvyšování dostupnosti i popularity drůbeže z extenzivních chovů a jako první maloobchodník představil ucelený program vlastní značky Královské kuře. Tento typ chovu pomalu rostoucí drůbeže probíhá s prodlouženou délkou výkrmu na speciálně určených farmách. Začínali jsme na jedné a nyní už Královské kuře chová deset specializovaných farem,“ uvedl tehdy ředitel komunikace Albertu Jiří Mareček v tiskové zprávě.
O žalobě na spolek OBRAZ informoval řetězec i na svém webu, kde napsal, že „podniká právní kroky na ochranu své reputace“. „Při legitimní ochraně vlastní pověsti se společnost Albert rozhodla využít soudní prostředky, které poskytuje právní stát, a bránit své oprávněné zájmy a reputaci. Albert se nedomáhá žádného finančního plnění, ale pouze upuštění od protiprávního jednání,“ napsal.