Andrej Babiš (ANO) straší lidi válkou a de facto tím kopíruje proruské narativy kremelské propagandy, komentuje politolog Miloš Gregor kampaň před druhým kolem prezidentské volby. V rozhovoru pro deník FORUM 24 upozornil, že Babiš teprve začíná. Kam dál se jeho kampaň bude stupňovat, je ovšem otázkou, protože další úrovní už je explicitní podpora Putina. Petr Pavel by měl podle něj přinášet do veřejného prostoru svá vlastní témata, a pokud zachová chladnou hlavu, nemusí jeho kampaň dominovat, aby ve volbě uspěl.
Co říkáte na billboardy Andreje Babiše? Opravdu to může mít dosah?
Kampaň, kterou rozjel Andrej Babiš před druhým kolem prezidentské volby, je čtvrté cenové skupiny. Nejen, že straší lidi tím nejodpornějším, což je válka, jde také o to, že prezident samozřejmě nemá pravomoci vyhlašovat války, a to, jak to činí Andrej Babiš, de facto kopíruje proruské, kremelské narativy její propagandy. Ukázalo se, že jde opravdu bez jakýchkoliv okolků tvrdě za svým a zřejmě nemá žádné morální ani etické zábrany.
Neexistují na to nějaká pravidla kromě těch etických?
Jazyk, který používá Andrej Babiš, je pečlivě zvolen tak, aby legislativně nepřekročil pravidla a zákony. Přímo nevelebí válečného zločince Putina a nestaví se na stranu nepřátelské země Ruska. Dělá to tak, aby se pohyboval v mantinelech legislativního rámce.
Na druhou stranu toto jsou volby, kde rozhodují voliči, a nemyslím si, že by měly zákony upravovat úplně vše, pokud to občanům nevadí. Pokud voličům nevadí, že si z nich prezidentský kandidát dělá, slušně řečeno, „dobrý den“ a že je uráží tím, že je straší něčím, co nehrozí, tak to pak ani žádné zákony a pravidla nemohou efektivně zregulovat. Je na nás, na voličích, co si necháme od kandidátů líbit, a je na protikandidátovi, jak na to dokáže případně reagovat.
Na koho billboardy cílí? Mohou ovlivnit nerozhodnuté voliče?
Billboardy mají samozřejmě obrovský dosah, což samy o sobě až tak nedokáží, ale podíváme-li se na sociální sítě a do médií, z prezidentské volby se řeší zejména právě ony. Drtivá většina občanů už se s nimi tedy setkala, ať už přímo na ulicích, nebo zprostředkovaně.
Myslím si, že se billboardy a linka kampaně Andreje Babiše snaží cílit zejména na voliče vypadlých kandidátů, tedy Danuše Nerudové, Pavla Fischera a Marka Hilšera, kteří by přirozeně měli mít blízko k Petru Pavlovi, ale nejsou jeho přesvědčenými příznivci. Pokud se Andreji Babišovi podaří těmto voličům volbu jako takovou znechutit, tak se voleb nezúčastní, kdežto voliči Andreje Babiše k volbám přijdou, protože budou třeba tou štvavou kampaní mobilizovaní.
Můžeme očekávat, že se kampaň Andreje Babiše bude stupňovat?
Kampaň spustil hned v sobotu, de facto vizuál a základní linku představil už před prvním kolem prezidentské volby. Bylo tedy vidět, že si je jist, že do druhého kola postoupí. Bylo by amatérské, kdyby si nesilnější zbraně, hesla a slogany v kampani vyplácal na začátku. Nějaká slabší prohlášení na konci by nebyla tolik zajímavá, a to je důvod, proč si myslím, že se to stupňovat bude. Popravdě nevím, kam dál, protože další úrovní už je explicitní podpora Putina.
Budou, nebo už jsou tedy pomluvy Petra Pavla hlavní Babišovou strategií?
Ano. To je jedna věc a druhá věc, o které musí přesvědčit voliče, aby uspěl, je skutečnost, že Petr Pavel by byl loajálním prezidentem sloužícím této vládní většině. Už před prvním kolem volby se snažil rámovat Petra Pavla, Danuši Nerudovou i Pavla Fischera jakožto vládní kandidáty. Nicméně Petr Pavel se snaží opakovat, že by byl pro vládu spíše partnerem.
Nebude nyní klid Petra Pavla na škodu?
Uvidíme a já si to netroufám říci. Samozřejmě pokud by se Petr Pavel nechal vyprovokovat a snížil by se ke stejnému stylu komunikace jako Andrej Babiš, znechucení na straně voličů má jisté. Klidem může přesvědčit voliče, že jde opravdu pouze o vyhrocenou kampaň a on jakožto člověk s téměř extrémním klidem dokáže ustát kampaň a být prezidentem i v době krize. Je otázkou, zda se Pavlovi podaří nejen zachovat chladnou hlavu, ale i efektivně vyvracet pomluvy, které o něm kampaň Andreje Babiše šíří.
Rád bych připomněl, že jestliže jsme jich před prvním kolem nevídali až tak velké množství, řetězové e-maily nahrávající Andreji Babišovi a pomlouvající Petra Pavla budou ve druhém kole výrazně častější. Rozesílat je budou ti samí lidé, kteří celé roky fandili Miloši Zemanovi, mají názorově a hodnotově blízko Rusku a vadí jim západní a demokratická orientace České republiky.
Jak by měl Petr Pavel postupovat?
V první řadě by se měl snažit přinášet vlastní témata. Pokud bude jen reagovat, je ve velké nevýhodě, protože se brání a mluví se o tom, o čem chce mluvit Andrej Babiš.
Víme, že souhlas s tím, aby Česká republika vojensky podporovala Ukrajinu, je to, na co se snaží hrát Andrej Babiš, ale zároveň víme, že většina Čechů stále souhlasí s humanitární podporou Ukrajiny a uprchlíků. Petr Pavel by se tedy mohl pokusit přerámovat celý problém jako humanitární, ne vojenský, a poukazovat na to, že Andrej Babiš je výrazně horší alternativou, než by byl on sám.
Ukazování na kauzy, se kterými je Andrej Babiš dlouhodobě spojován, by asi nepomohlo, o těch už voliči vědí. Možná by stálo za to připomenou, jak Andrej Babiš, který o sobě říká, že je krizovým manažerem, absolutně selhal v jediné krizi, kterou jeho vláda musela řešit, a to byla pandemie. Jejím chaotickým řízením Česká republika přišla o tisíce občanů a na jaře 2021 jsme měli největší úmrtnost na covid na světě.
Jakou roli bude hrát téma komunistické minulosti obou kandidátů? Andrej Babiš ho použil hned na své první tiskové konferenci.
Opět se vracíme k tomu, že jde o kampaň, která by měla voliče od Petra Pavla odradit. Voliči Andreje Babiše si jsou jeho komunistické minulosti vědomi a nevadí jim včetně spolupráce s StB. Na druhé straně politického spektra to řadě voličů může vadit, ale nemyslím si, že by to mělo být pro Petra Pavla zdrcující. Z prvního kola víme, že pro jádro jeho voličů to není překážka, kvůli které by ho nevolili, ale pro voliče Danuše Nerudové, Marka Hilšera a Pavla Fischera to problém být může a na tyto voliče se Andrej Babiš snaží především cílit.
Jak může Petr Pavel využít podpory vypadlých kandidátů?
Pro Petra Pavla je velký pokrok, že nikdo z kandidátů s povzbuzením svých voličů neváhal, protože to byl jeden z faktorů před pěti nebo deseti lety, který výrazně nahlodal důvěru voličů k tomu, aby podpořili Drahoše nebo Schwarzenberga. Nemyslím si, že pan Fischer nebo Hilšer sehrají v kampani nějakou výraznější roli.
Danuše Nerudová by mohla dát rozhovory médiím, ve kterých by popsala problémy Andreje Babiše a pokusila by se do kampaně a veřejného prostoru vnést témata, která jsou pro něj nepříjemná. Jako to udělala v televizní debatě na Nově, kdy poukázala na skutečnost, že Andrej Babiš je pokrytec, když tvrdohlavě odmítá euro, protože mu to nese politické body, ale jako podnikatel má řadu finančních transakcí a úvěrů právě v eurech, protože je to výhodné. Takže se můžeme ptát, zda by Andrej Babiš jako prezident neváhal mezi tím, co je výhodné pro Českou republiku a co pro Agrofert.
Jak bude vypadat debata mezi těmito dvěma kandidáty?
To je pro mě jedna z největších neznámých. Petr Pavel je klidný, má chladnou hlavu, reaguje s rozmyslem, ale je otázka, jak tohle dokáže zapůsobit na voliče tváří v tvář Andreji Babišovi, který, jak jsme viděli už v sobotu, půjde do konfrontační rétoriky, bude útočit férově i neférově, bude lhát a budou to věci, které některé lidi znechutí od toho, aby debatu sledovali. Takže pokud tam zazní nějaké volební argumenty, už je třeba divák neuvidí. Mohou ukázat, že je Andrej Babiš energický a dravý a Petr Pavel vedle něj může působit jako neschopný adekvátní reakce; nebo naopak přesvědčí diváky tím, že bude reagovat s klidem.
Andrej Babiš začal kampaň do druhého kola hned na tiskové konferenci, v neděli se objevily billboardy. Není Petr Pavel už nyní pozadu?
Možná si budu zdánlivě protiřečit, ale pozadu je v tom smyslu, že Andrej Babiš je tím, kdo nastoluje témata. V médiích i na sociálních sítích se řeší, co Andrej Babiš řekl, a čeká se na reakce Petra Pavla. Andrej Babiš určuje dynamiku kampaně.
Na druhou stranu se říká, že Andrej Babiš vstupuje do druhé fáze kampaně s nevýhodou. Za celý rok, co kampaň vedl, se mu nepodařilo zmenšit procento lidí, kteří jej odmítají jakožto dalšího prezidenta. Procento se stále pohybuje mezi 55 a 60 procenty občanů. Jeho jediná šance tedy je vést štvavou kampaň a snažit se lidi odradit, aby šli k volbám.
Pokud Petr Pavel zachová chladnou hlavu, dokáže udržet krok s kampaní Andreje Babiše a třeba na něj útočit v tématech, která jsou Babišovi nepříjemná, pak jeho kampaň možná nemusí dominovat veřejnému prostoru, aby si zachovala šance na vítězství.