NÁZOR / Celá česká veřejnost je do detailů informována o nepoctivosti Andreje Babiše, o tom, jak neeticky přišel ke svým penězům a jak neeticky se chová v politice už od prvního momentu, kdy do ní vstoupil. Přesto tento politik, který je zkompromitovaný až do morku kostí, slavil se svým hnutím ANO v krajských volbách velký úspěch. Důvod je asi jediný – v zemi Švejků boduje ten, kdo si umí pořádně nahospodařit, etika sem, nebo tam!
Krajské volby ukázaly, že bez ohledu na všechny lumpárny Andreje Babiše, o kterých deník FORUM 24 informuje léta, obrovské množství našich spoluobčanů hodilo svůj hlas do urny právě ve prospěch tohoto oligarchy otevřeně ruského stylu. Jen v posledních pár týdnech psalo FORUM 24 o případu Babišovy firmy Precheza, o dotacích určených malým zemědělcům či o tom, jak jako vlastník zničil Lidové noviny.
Důvod tohoto podivného a zcela iracionálního chování je však zřejmý a poukazovala na něj zcela otevřeně už Babišova předvolební kampaň. Už den před volbami jsem četl kratochvilný článek Seznam Zpráv o nejbizarnějších předvolebních klipech a s radostným očekáváním jsem spustil ten první. Klip kandidáta do senátu Miloslava Janulíka, který ovšem byl pojat jako marketingový počin zaměřený na upevnění značky hnutí ANO s osobní účastí majitele hnutí Andreje Babiše před kamerou.
Sliboval jsem si od toho trochu zábavy, ale pak jsem zjistil, že se v tom klipu materializovala sama podstata politické přitažlivosti hnutí ANO a jeho majitele pro konkrétní a specifickou skupinu voličů. Jako by volební marketér chtěl výslovně zacílit na ty, kteří Babiše volí z obdivu za to, kolik a jak si umně „nahospodařil“ už od ovládnutí své první firmy po převratu.
Mohl za to přece Kalousek!
Na hromádce před rozjuchanou dvojicí Babiš–Janulík, v záběru vpravo dole, nápadně a okázale ležela hromádka výtisků nejnovějšího Babišova knižního počinu. Toto literární veledílo nese název „Může za to Babiš“ a v tom názvu marketingové knihy se skrývá odpověď na důvod Babišova volebního úspěchu jak v těchto krajských a senátorských volbách, tak ve všech volbách předešlých, které pana velkouzenáře vynesly k politické moci.
Asi každý v této zemi, nejen my pamětníci, dobře ví, že za to může Kalousek. Tato fráze je konstantní už léta, všichni ji znají a věta „Může za to Kalousek“ je už léta součástí politického koloritu naší země. Před krajskými volbami jsme se však dozvěděli, že je to jinak a nově už za „to“ může nikoliv Miroslav Kalousek, ale Andrej Babiš. A v nás – asi nejen v mé sociální bublině, ale asi i v sociálních bublinách čtenářů deníku FORUM 24 – to vyvolalo opravdu trapný pocit čehosi nepatřičného. Pocit, že je opravdu trapné, že si pan velkouzenář nedokáže vymyslet ani svůj volební slogan a musí jej „převzít“ od politické konkurence. Tento mírný pocit trapnosti však je zcela specifický pro zcela konkrétní voličskou skupinu a použití „vypůjčeného“ hesla působí na jiné voličské skupiny zcela odlišně.
Jde o podobný mechanismus, jaký je spojen s použitím slova „levný“. Pro jednu sociální a pravděpodobně i voličskou skupinu je zboží označené slovem „levné“ lákadlem. I v názvech některých obchodů je nalezneme – „Levné zboží“, „Levné knihy“, či dokonce „Zlevněnka“. Nejnižší vrstvy, případně sociálně nejslabší skupiny obyvatel nad „levným zbožím“ zajásají a jdou do toho obchodu utratit poslední korunu. Vyplatí se to, neb je ono zboží „levné“.
V jiné – lépe ekonomicky postavené – skupině obyvatel / voličů je však to samé slovo nadávkou, známkou nekvality, něčím, čemu je potřeba se vyhnout. I ustálené fráze s tím počítají – „vypadá to levně“ znamená „vypadá to hnusně“, a pokud řekneme o nějaké dámě, že je to „levná holka“, zcela určitě nebude mít radost. A zcela stejná polarizace náhledu se pojí s užitím „vypůjčeného“ volebního sloganu.
Jeho voliči volili Babiše ne PŘESTO, že alespoň nezávislá média referují o jeho nepoctivosti a lumpárnách dlouhá léta. Jeho voliči jej volili PROTO, že se mu jeho nepoctivost tak dařila, až se z něj stal jeden z nejbohatších lidí v naší zemi. Jeho voličům prostě imponuje to, jak si nahrabal – a s nějakou etikou za nimi nikdo chodit nemusí. To je nezajímá – je zajímá vejvar. A ten si Babiš uměl celoživotně zařídit skutečně masivní. A tak bude jistě dobrým politikem a jeho hejtmani budou dobrými hejtmany. „Vždyť jsou jako my, mámo! Taky vědí, že je košile bližší než kabát!“
Hašek by plakal štěstím
Těch, kterým tohle všechno imponuje, bylo podle posledních volebních výsledků opravdu mnoho. Asi se projevuje česká národní povaha, kterou tak umně zobrazil Jaroslav Hašek v postavě nejpopulárnějšího negativního hrdiny české literatury Josefa Švejka. Postavy, která mimořádně trefně charakterizuje povahu značné části českého národa. Oblíbenost tohoto lidového antihrdiny je způsobena stejným psychickým mechanismem jako aktuální volební úspěch Andreje Babiše.
Babiš i Švejk jsou části národa velice blízcí právě tím, že jsou jako oni sami. A Jaroslav Hašek by dnes nad předvolebními preferencemi hnutí ANO, které v některých krajích získalo ke čtyřiceti procentům, plakal štěstím, jak byla jeho slavná kniha prorocká. Část české populace zjevně má dodnes stejné hodnoty jako v době, kdy Haškova slavná kniha vyšla, a volila Babišovu stranu ze stejných důvodů, z jakých miluje Švejka. Josef Švejk totiž před válkou „čóroval“ psy.