To mi tedy za ty peníze nepřijde jako moc dobrá práce, zkritizovala poslankyně Jana Mračková Vildumetzová (ANO) plakátovou kampaň ministerstva vnitra, která má vyjít na 42 milionů korun. Odkázala se přitom na zjištění deníku Právo. Ten přišel s tím, že webová stránka, na kterou plakáty lákají, je poloprázdná a čtenáři se na ní tak nic moc nedozvědí. Podle ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) je však webová stránka pouze doplněním.
„Cílem té kampaně je vyvracet lži a dezinformace. Jak vidno z vaší komunikace, ani miliarda na takovou kampaň by nestačila,“ vpálil šéf hnutí STAN a ministr vnitra Rakušan poslankyni Mračkové Vildumetzové. Ta se na sociální síti X do Rakušana pustila s tím, že rozjel plakátovací kampaň za 42 milionů z eráru.
„Já jen cituji z médií, pane ministře. Třeba z Práva. Tam o vaší kampani za 42 milionů psali jako první a dnes pokračují. Kampaň, která má vyjít až na 42 milionů, se prý dala do pohybu a láká na web, který je poloprázdný. To mi tedy za ty peníze nepřijde jako moc dobrá práce,“ reagovala následně Mračková Vildumetzová na slova Rakušana.
Deník Právo v úterý napsal, že informační kampaň vnitra, která má dle smluv vyjít až na 42 milionů korun, se dala do pohybu. Tvoří ji plakáty, které lákají na web nenaletet. cz, kde se mají lidé dozvědět ověřené a skutečné informace. Webová stránka je přitom podle deníku poloprázdná. Na hlavní stránce jsou odkazy jen na tři články, každý má zhruba tři řádky. V archivu je následně 16 dalších krátkých článků s datováním od února do července letošního roku, upozornilo Právo.
Webová stránka zároveň uživatele varuje, že provozovatel nenese odpovědnost za škodu způsobenou nesprávnou informací. „Informace a doporučení v archivních článcích odpovídají době jejich publikování. Provozovatel webu nenese odpovědnost za škodu způsobenou nesprávnou informací nebo radou, kterou by si čtenář udělal na základě článku, který v důsledku plynutí času obsahuje již neplatnou právní úpravu,“ najdou čtenáři na webu. Smyslem kampaně je přitom bojovat s dezinformacemi a přinášet hodnověrné zprávy, doplnil deník.
Jde jen o doplnění
Kampaň však podle ministra vnitra Rakušana využívá především fyzický prostor a web je jen doplnění pro ty, kdo mají o téma větší zájem. „Web rozhodně nemá nahrazovat běžná zpravodajská média, ani už existující informační zdroje, jako jsou webové stránky ministerstev a dalších úřadů. Náklady na jeho provoz nejsou součástí uzavřených smluv a dohod na zajištění ploch. V budoucnu se podle vyhodnocení a aktuálních potřeb může web a jeho funkce rozšiřovat,“ vysvětlil deníku FORUM 24 ministr Rakušan.
Webová stránka má být podle šéfa resortu jednoduchou srozumitelnou online podporou pro kampaň na plakátovacích plochách a ve vlacích. „Zaměřuje se na lidi, kteří nesledují běžná média, včetně těch internetových. Podle průzkumů je jich až 37 procent. Zároveň 66 procent lidí má za užitečné, aby se zvýšila srozumitelnost a fakticita státem podávaných informacích,“ doplnil Rakušan.
Málem mě kleplo
Ministr vnitra kritiku kampaně ministerstva odmítl už na konci září. „Pořád slyším, že stát s lidmi nekomunikuje. A když s nimi komunikuje, tak je to taky špatně. Ta ‚kampaň ministerstva vnitra‘, nad kterou se tu včera někteří pohoršovali, slouží k předávání základních informací lidem, kteří nesledují mainstreamová média nebo online zdroje. A funguje už půl roku. Možná, že někomu vyhovuje, když jsou lidé bez informací. Je pak snazší je vystrašit a manipulovat. Já považuju za správné, aby lidé potřebné informace měli,“ napsal tehdy na sociální síti X.
„Čtu tady, že kdyby to dělal Babiš, tak bychom ho hnali. Jenže on to Babiš dělal, pamatujete? My lidem poskytujeme důležité informace bez propagace konkrétního politika nebo strany. Chápu, že po předchozích letech je těžké zvyknout si na myšlenku, že veřejné zdroje nemusí být nutně zneužívány. Ale je to tak,“ reagoval následně na komentáře pod svých příspěvkem.
Rakušan tehdy narážel na brožuru vyzývající k prevenci onkologických nemocí, kterou ještě za vlády Andreje Babiše (ANO) v roce 2021 měla rozeslat občanům největší česká zdravotní pojišťovna VZP. Součástí brožury byla však také fotografie šéfa hnutí ANO, což ostře kritizovala tehdejší opozice. Babiše obvinili, že jde o předvolební kampaň za státní peníze. O celé kauze tehdy informoval také deník FORUM 24.
Masivní distribuci následně VZP po kritice odložila, před prezidentskými volbami, ve kterých kandidoval také Babiš, ji ale začala na pobočkách poskytovat klientům. „Tohle myslí VZP vážně? Na pobočkách lidem rozdává magazín prevence proti rakovině a vzadu, kam otočí opravdu každý, obří fotka Babiše a jeho celostránkový text! Pár týdnů před prezidentskými volbami. Největší zdravotní pojišťovna ČR,“ napsal tehdy na sociální síti novinář a televizní reportér Jan Tuna. Svůj příspěvek pak doplnil dotazem, co na to říká Miroslav Kalousek.
„Málem mě kleplo… Zítra už to nikdo nikomu nedá,“ zareagoval tehdy obratem Kalousek, který je místopředsedou správní rady VZP. „Dobrý den, díky za upozornění. I díky němu brožury k dispozici na pobočkách nebudou, a to až do konce prez. voleb. Pokud ještě někde nějaké jsou, tak z loňska (šlo o společnou kampaň boje proti rakovině tehdejší vlády, MZ a všech zdrav. pojišťoven). Rozhodně nesouvisí s volbami,“ reagovala pak samotná zdravotní pojišťovna.